Dieta śródziemnomorska jako sposób na długowieczność

Słów kilka o diecie śródziemnomorskiej oraz o tym, dlaczego warto się nią zainteresować.

Cukrzyca, choroby serca, nowotwory, … Na różne przykre konsekwencje naszej współczesnej cywilizacji narażone są najbardziej osoby z otyłością, nadciśnieniem, zbyt wysokim poziomem cholesterolu całkowitego we krwi. Czynniki te są w dużym stopniu zależne od stylu życia, oraz oczywiście diety.

Dieta śródziemnomorska wpływa korzystnie na zdrowie i samopoczucie

Sposób odżywiania wpływa korzystnie na długowieczność i zdrowie mieszkańców krajów sąsiadujących z Morzem Śródziemnym. Przede wszystkim zaobserwowano, iż u ludności tej bardzo rzadko występuje choroba niedokrwienna serca. Dieta śródziemnomorska jest najzdrowszym modelem żywienia w Europie. To nie tylko nawyki żywieniowe, ale również styl życia ludzi z regionu śródziemnomorskiego.

Dieta śródziemnomorska

Dieta śródziemnomorska

W diecie śródziemnomorskiej przeważają produkty roślinne, które dostarczają związków przeciwmiażdżycowych. Jest to dobrą metodą profilaktyki zawału serca. Stosowanie diety śródziemnomorskiej zmniejsza umieralność ogólną oraz liczbę zgonów na choroby sercowo-naczyniowe i nowotwory złośliwe!

Dieta śródziemnomorska to bogactwo zdrowych produktów, oraz nawyków. Podstawowe zasady opierają się na:

– ograniczeniu czerwonego mięsa; w jego miejsce duże ilości ryb i owoców morza

– stosowaniu oliwy z oliwek jako podstawowego źródła tłuszczu

– spożywaniu lokalnych produktów i jak najmniej przetworzonej żywności

– używaniu ziół, naturalnych przypraw, ograniczanie spożycia soli

– znacznym ograniczaniu cukru i słodyczy (więcej owoców)

– dodawaniu warzyw i/lub owoców, w różnej formie, do każdego posiłku

– spożyciu (umiarkowanym!) czerwonego wina oraz na celebrowaniu posiłków i codzienności (!)

Ostatni punkt nie mniej ważny od pozostałych. Zadowolenie z małych przyjemności (choćby dobry posiłek), pozytywne nastawienie do życia, spożywanie posiłków z rodziną, ruch i aktywność, unikanie stresów … Takie podejście do życia samo w sobie może je wydłużyć i zwiększyć jego jakość. Zdecydowanie coś, co przydało by się w Polsce 🙂 Be happy!

Dieta śródziemnomorska… OK, więcej konkretów

Co jeszcze ciekawego? A chociażby brak zwyczaju smarowania pieczywa masłem czy margaryną (zastępuje je oliwa). Do tego duże spożycie warzyw (również strączkowych), produktów zbożowych (kasz, makaronów, chleba pełnoziarnistego), świeżych owoców, ryb (najlepiej tłustych), jogurtu bez tłuszczu, chudego sera, orzechów, nasion, pestek.

Bardzo ważne są warzywa i owoce.

W diecie śródziemnomorskiej warzywa dodawane są do niemal każdego posiłku. Występują w postaci sosów do makaronów, przystawek, warzyw faszerowanych, zup. Samodzielnie lub jako dodatek. Owoce są spożywane na deser w różnych formach. Duże spożycie warzyw i owoców dostarczają witamina, minerałów oraz naturalnych przeciwutleniaczy, które chronią przed chorobą niedokrwienną serca, nowotworami, a także opóźniają proces starzenia się organizmu.

Tłuste ryby oraz oliwa

Ryby są źródłem białka oraz wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3. Ważny szczegół: w diecie śródziemnomorskiej ryb się nie smaży, lecz podaje pieczone lub gotowane.

Oliwa z oliwek jest głównym tłuszczem stosowanym w kuchni śródziemnomorskiej. Zastępuje masło, margarynę i inne tłuszcze!

Węglowodany złożone (produkty zbożowe, itp)

Produkty zbożowe są polecane ze względu na dostarczanie dużych ilości błonnika, który reguluje pracę przewodu pokarmowego oraz zapobiega zaparciom. Są również głównym źródłem witamin z grupy B i składników mineralnych (żelaza, magnezu, cynku). Dodatkowym atutem produktów zbożowych jest poczucie sytości i zaspokojenie głodu.

A zatem… sięgamy po takie produkty; będą w sklepie stopniowo możemy zmieniać nasze typowe, przetworzone, napakowane tłuszczami utwardzonymi i syropami cukrowymi produkty. Poza tym unikajmy smażenia w wysokich temperaturach (nie używać powtórnie tej samej oliwy). Mniej soli, więcej ziół. Mniej cukru, więcej owoców. Zainteresujmy się także przepisami kuchni śródziemnomorskiej.

Do tego wszystkiego lampa wina (np. czerwone wytrawne). Jedzmy lepiej – żyjmy zdrowiej!

Detoks w pakiecie.

Linki:

http://jadlospisy.pl/dieta-srodziemnomorska

https://sofra.com.pl/pl/dieta-srodziemnomorska

http://www.ukladaniediety.pl/kacik-wiedzy/dieta/popularne-diety/dieta-srodziemnomorska

Podsumowanie

Dieta śródziemnomorska to swego rodzaju hit w zapobieganiu chorobom cywilizacyjnym! Trudno dyskutować z faktami. Zdrowe produkty, zdrowe podejście do życia. Nie bez powodu mieszkańcy tej części świata słyną z długowieczności oraz pozytywnego nastawienia do życia.

Cheers!