Zdrowa panierka – alternatywy panierki z bułki tartej

Coraz częściej ludzie poszukują (i chwała im za to) zdrowszych alternatyw dla klasycznych potraw. Jedną z nich są kotlety, a jak kotlety, to panierka!

Wiadomo że smażenie w głębszym oleju zawsze pozostawia jakieś ale, jednak przynajmniej unikniemy klasycznej, białej bułki tartej, poza tym zawsze to otwarcie na nowe doznania smakowe.

Zdrowa panierka – a przynajmniej zdrowsza

Jak się do tego zabrać? Nie ma tu nic skomplikowanego. Po prostu zwykłą, suchą, białą bułę zamieniamy na coś innego, mniej kalorycznego i/lub o niższym indeksie glikemicznym.

Tyle w teorii, a w praktyce jeszcze jedna kwestia – smak! Alternatywne panierki to także inna konsystencja i smak. Lepsze, gorsze – najlepiej gdy każdy oceni sam, co najbardziej mu odpowiada.

Faktem jest, że taka „zdrowa panierka”, to coś nieco innego niż klasyczna, dobrze nam znana panierka z bułki tartej.

Więc jak to w końcu z tą zdrową panierką?

A może po prostu nazwijmy ją „alternatywną”, bo jak by nie patrzeć smażymy w tłuszczu, którego trochę nasiąknie. Użyjmy więc nie smalcu czy zwykłego oleju rafinowanego, ale dobrej oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia, oraz jednego ze składników, którym zastąpimy bułkę tartą.

Słowa zdrowa + panierka trochę gryzą się ze sobą. W końcu można rozbić piersi kurczaka, przyprawić i upiec w piekarniku. Bez panierki, bez nadmiaru tłuszczu. No ale chyba wszyscy rozumiemy, że panierowanie nie stoi u podstaw zdrowego odżywiania tak czy inaczej, więc mowa tu raczej o okazjonalnym jej spożywaniu (święta, niedzielny obiad, cheat-meal, etc).

Fot. smittenkitchen.com

Fot. smittenkitchen.com

Jeśli więc już panierujemy, niech nasza panierka będzie zdrowsza. Postarajmy się także, aby była smaczna, a nawet lepsza niż klasyczna!

Czym zastąpić bułkę tartą?

Popularne są:

– płatki kukurydziane / corn flakes

– płatki owsiane

– płatki migdałowe

– wiórki kokosowe

– siemię lniane i sezam

Panierka z płatków kukurydzianych

Zacznę od ulubionej panierki mojej i mojej rodziny – z płatków kukurydzianych. Najlepsze będą oczywiście oryginalne, Nestle Corn Flakes. Jako dziecko uwielbiałem je z mlekiem i cukrem, teraz generalnie ich nie jadam. Jeśli już to właśnie jako panierkę.

Wygląd, kolor, smak i konsystencja są super. Przygotowanie jest bardzo proste:

– rozbijamy mięso, przyprawiamy

– kruszymy płatki kukurydziane – można wrzucić je do woreczka i pojeździć wałkiem do ciasta

– mięso obtaczamy w niewielkiej ilości mąki, a następnie obtaczamy w roztrzepanym jajku

– następnie obtaczamy w płatkach, tak aby pokryły one całą powierzchnię mięsa

– smażymy na oliwie, a po usmażeniu wykładamy na ręczniki papierowe i pozbywamy się nadmiaru tłuszczu.

Gotowe!

Dodam też w kwestii mąki, że warto użyć mąki orkiszowej:

http://life-in-the-gym.pl/orkisz-maka-orkiszowa-a-dieta.html

Tutaj znajdziemy przepis ze zdjęciami:

http://przepisy-aleksandry.blogspot.com/2014/05/kotlety-z-piersi-kurczaka-w-panierce-z.html

Inne panierki

Na płatkach kukurydzianych nasze możliwości dopiero się zaczynają. Istnieje wiele dobrych pomysłów na zdrowe panierki.

Oto niektóre z nich:

– wiórki kokosowe – fajny pomysł, szczególnie w przypadku kurczaka, może jakieś tajskie klimaty?

– panierka z otrębów – to także pomysł na zdrową panierkę, popularny na blogach kulinarnych i przepisach fit

– orzechy – różne rodzaje, drobno pokruszone lub zmielone, nadają się do panierowania schabu lub kurczaka

– migdały – a konkretnie płatki migdałowe – świetna i smaczna panierka, niestety same płatki są dość drogie

Tutaj znajdziemy przykładowy przepis z panierką z płatków migdałowych:

http://www.sfd.pl/Filet_z_kurczaka_w_bia%C5%82kowej_panierce_z_p%C5%82atkami_migda%C5%82%C3%B3w.-t859979.html

Warto eksperymentować. Może ktoś wpadnie na nowy szalony pomysł, który okaże się zdrowszy i mega smaczny?

 

Podsumowanie

To wszystko na dziś. Chciałem zwłaszcza po zachwalać moją ulubioną panierkę z płatków kukurydzianych. Są też inne ciekawe opcje. Być może przyda się to komuś do kotletów na święta 🙂

Smacznego!


Na co dzień związany z branżą IT – programista z wieloletnim doświadczeniem i początkujący bloger. A oprócz tego posiadam ogromne zamiłowanie do sportów siłowych i sylwetkowych oraz ogólnie zdrowego stylu życia. Nie jestem tylko teoretykiem – sam praktykuję od wielu lat. I staram się zachęcać innych 😉

Facebook Twitter LinkedIn Google+ Skype Xing