Orzechy! Kopalnia cennych składników

Czy warto jeść orzechy? Oczywiście!

Orzechy jako ważny element jadłospisu

Dziś kilka słów o orzechach, jako rozwinięcie artykułu o tłuszczach.

O ile możemy – jedzmy orzechy. I tyle.

Dlaczego?

Orzechy to źródło zdrowych tłuszczów, białka roślinnego, witamin i minerałów. Mają dobre walory smakowe, a jeszcze lepsze – zdrowotne. Mogą być znakomitym dodatkiem do wielu posiłków i potraw.

Jakie?

Ogólnie te które są dostępne, i przystępne. Było nie było, jeśli chcemy kupować dobrej jakości orzechy w sklepach, trzeba liczyć się z ich ceną.

W każdym razie najpopularniejsze orzechy, czyli włoskie, laskowe, nerkowca, ziemne (zwykłe, prażone bez soli, tudzież jako naturalne masło orzechowe), a także migdały.

W miarę możliwości możny wypróbować tych droższych i trudniej u nas dostępnych, np. pecan albo orzechy brazylijskie.

Orzechy laskowe | Fot. By Fir0002 at en.wikipedia [GFDL or CC-BY-SA-3.0], from Wikimedia Commons

Orzechy laskowe | Fot. By Fir0002 at en.wikipedia [GFDL or CC-BY-SA-3.0], from Wikimedia Commons

Orzechy tym bardziej trzeba wziąć pod uwagę, jeśli stosuję się jadłospis bezmięsny!

Orzechy dostarczają nienasyconych kwasów tłuszczowych, wielu witamin (z grupy B, C, E, A) oraz soli mineralnych. Możemy w nich szukać fosforu, wapnia, cynku, magnezu i potasu.

Orzechy Włoskie

To nie tylko znakomite źródło zdrowych tłuszczów, występujące w wielu dietach osób aktywnych. Mają one dobroczynny wpływ na funkcjonowanie naszego mózgu, na proces zapamiętywania, są środkiem oczyszczającym krew i wzmacniającym. Wykorzystuje się je często w schorzeniach żołądkowo-jelitowych i skórnych.

Warto pamiętać, że orzechy włoskie są doskonałym źródłem omega-3. Te (jak i inne orzechy) są dobrym źródłem kalorii. Zawierają ich bardzo dużo w 100g i nie są to w żadnym razie puste kalorie.

Orzechy Laskowe

Zawierają sporo zdrowego tłuszczu, ok. 16% białka, trochę węglowodanów, witaminy, minerały i błonnik. Zaletą orzechów laskowych jest to, że przewagę w składzie ich tłuszczu, stanowią bardzo ważne nienasycone kwasy tłuszczowe. Są też wysoko kaloryczne.

Szlachta wśród orzechów, czyli migdały

Tłuszcz migdałowy zawiera wiele jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, które mają właściwości obniżające poziom cholesterolu we krwi. Korzystny jest także wpływ migdałów na poprawę pamięci i koncentracji, dzięki zawartości potasu, witaminy B1 oraz PP. Obecna w nich witamina E chroni przed miażdżycą i zawałem serca.

Zatem migdały to nie tylko dobry dodatek do wielu ciast, ale i diety racjonalnie odżywiającej się osoby.

Masła

Alternatywą są naturalne masła orzechowe. Naturalne, czyli zmielone orzechy bez zbędnych dodatków. Smak i konsystencja naturalnego masła orzechowego różni się nieco od typowego masła, produkowanego na szeroką skalę, które możemy znaleźć w sklepach. Jednak osobiście, to właśnie naturalne masło orzechowe jest moim ulubionym.

Doceni je każdy, kto katował się drastyczną dietą. Masła orzechowe (w różnych ilościach) można stosować zarówno w dietach masowych, jak i redukcyjnych (trzeba jednak pamiętać o dużej liczbie kalorii, które taki produkt zawiera).

Moje ulubione masło orzechowe to Meridian Crunchy Peanut Butter. Firma posiada też masła z innych orzechów, w tym migdałowe, które jest naprawdę znakomite w smaku, niestety jest także drogie.

Masło orzechowe można spróbować zrobić w domowych warunkach. Najpierw trzeba uprażyć orzechy np. na patelni teflonowej, a następnie miksować mocnym blenderem przez dłuższy czas, do uzyskania odpowiedniej konsystencji.

Zasoby (omega-3)

Jako dodatek, podaję linki do artykułów na temat kwasów tłuszczowych omega-3 oraz CLA:

http://kulturystyka.pl/omega-3-q10-cla/

http://kulturystyka.pl/omega3-mozg/

http://www.bcaa.pl/wiedza/odzywianie/01,kwasy-tluszczowe-omega.html

Podsumowanie

Jak zatem widać, orzechy to znakomity produkt żywieniowy, często niedoceniany. Tymczasem jest bogaty w cenne składniki odżywcze. Bez wątpienia orzechy są także znacznie lepszą przekąską niż chipsy czy słodycze.

Dziękuję za uwagę.


Na co dzień związany z branżą IT – programista z wieloletnim doświadczeniem i początkujący bloger. A oprócz tego posiadam ogromne zamiłowanie do sportów siłowych i sylwetkowych oraz ogólnie zdrowego stylu życia. Nie jestem tylko teoretykiem – sam praktykuję od wielu lat. I staram się zachęcać innych 😉

Facebook Twitter LinkedIn Google+ Skype Xing