Olej lniany oraz inne oleje

Olej lniany to nie bez powodu jeden z popularniejszych dodatków do zdrowych diet.

Olej lniany oraz inne oleje

Dziś kolejne rozwinięcie artykułu o tłuszczach, w którym powiemy o różnych olejach, a w szczególności o oleju lnianym.

Który olej lniany?

Na rynku za pewne spotkać można wiele propozycji, ale co jest ważne to abyśmy sięgali po wartościowy, prawdziwy olej lniany. Oznacza to olej który nie utleniał się i zachował swoje właściwości.

Dwie kwestie są tutaj kluczowe: przechowywanie w lodówce (!) oraz ciemna (najlepiej szklana) butelka.

Tym samym najbardziej polecanym olejem lnianym, nie tylko przeze mnie, jest dostępny m.in. w aptekach, gdzie jest odpowiednio przechowywany, olej lniany LenVitol.

Olej lniany LenVitol | Fot. http://oleofarm.pl

Olej lniany LenVitol | Fot. http://oleofarm.pl

My także dbajmy o to, aby olej lniany był przechowywany w lodówce, aby nie tracił jakości i swoich cennych wartości odżywczych.

Nie jest to olej, które nadawał by się do smażenia (do tego celu lepiej użyć np. dobrej oliwy z oliwek). Oleju lnianego nie powinno się także podgrzewać przez zbyt długi czas.

KUP TERAZ: OLEJ LNIANY

Ale po co?

Przede wszystkim jest do znakomite źródło zdrowych tłuszczów i witamin, które dla organizmu są bardzo potrzebne. Olej lniany charakteryzuje się wysoką zawartością tłuszczów wielonienasyconych oraz kwasów tłuszczowych omega-3. Zawarte w nim wielonienasycone kwasy tłuszczowe należą do NNKT.

Jest to świetne źródło omega-3 dla każdego; szczególnie dla osób uczących się, kobiet w ciąży i karmiących, osób intensywnie pracujących i ćwiczących, osób starszych… dla każdego!

Nadaje się jako dodatek do potraw, np. sałatek, owsianki (nie jem owsianki bez oleju lnianego), czy też do wymieszania z jajkami na omlet / placek owsiany. Zakładając oczywiście że potrawę tę smażymy stosunkowo krótko, aby olej lniany nie stracił na wartości podczas długiej obróbki termicznej.

Odchudzanie i rzeźba

W tym okresie, kiedy zwykle obcina się węglowodany, olej lniany będzie znakomitym źródłem kalorii, ponieważ tych nie możemy drastycznie obcinać.

Nasuwa się jeszcze jeden wniosek, mianowicie działanie jako delikatny, naturalny antyestrogen. Olej lniany może wypływać korzystnie na poziom estrogenów o organizmie, tym samym na jakość i twardość sylwetki. Wszystko zależy jednak oczywiście od całokształtu diety i treningów.

Zalecane spożycie dla dorosłych to około 2-4 łyżek stołowych dziennie, w trakcie posiłków. Olej lniany można spożywać jako dodatek do sałatek, jogurtów, w postaci pasty z chudym twarogiem i np. kefirem.

Inne oleje

Olej lniany i oliwa z oliwek mogą być uznane za króla i królową zdrowych tłuszczy. Są jednak inne oleje, które mogą stanowić alternatywę. Przykładem może być chociażby olej ryżowy lub z pestek dyni.

O takich olejach można poczytać więcej w artykule:

http://kulturystyka.pl/oleje-i-oliwy-zdrowe-tluszcze-w-naszej-diecie/

Inne polecane artykuły

– siemię lniane o olej:

http://kulturystyka.pl/siemie-lniane-i-olej-lniany/

– oliwa z oliwek:

http://kulturystyka.pl/oliwa-z-oliwek-zrodlo-zdrowia-ludow-srodziemnomorskich/

http://kulturystyka.pl/oliwa-z-oliwek-przeksztalca-cholesterol-w-testosteron/

http://www.bcaa.pl/wiedza/odzywianie/01,oliwa-z-oliwek.html

Podsumowanie

Na tym kończymy krótkie rozważania na temat oleju lnianego i źródeł zdrowych tłuszczów. Nie można zapominać jednak o właściwym przechowywaniu olejów, szczególnie lnianego.


Na co dzień związany z branżą IT – programista z wieloletnim doświadczeniem i początkujący bloger. A oprócz tego posiadam ogromne zamiłowanie do sportów siłowych i sylwetkowych oraz ogólnie zdrowego stylu życia. Nie jestem tylko teoretykiem – sam praktykuję od wielu lat. I staram się zachęcać innych 😉

Facebook Twitter LinkedIn Google+ Skype Xing