Naturalne spalacze tłuszczu

Dziś co nieco o naturalnych spalaczach tłuszczu – substancje i produkty dostępne powszechnie, jednak mogące pomóc w walce ze zbędnymi kilogramami.

Zacząć trzeba oczywiście od tego, że podstawą jest zawsze odpowiednie odżywianie i ćwiczenia. Później jest miejsce na dodatki wspomagające nasze starania.

Naturalne spalacze tłuszczu

Zewsząd pełno informacji o przeróżnych suplementach wspomagających odchudzanie. I fakt wiele z nich potrafi świetnie spełnić swoje zadanie.

Warto jednak wiedzieć, że na co dzień ocieramy się o zupełnie naturalne spalacze tłuszczu. Nie są to spalacze w sensie Fat Burner – tego typu suplementy to zwykle produkty o dość złożonym składzie.

Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, abyśmy również połączyli kilka z naturalnych spalaczy tłuszczu, potęgując efekt ich oddziaływania na lipolizę i/lub termogenezę.

Kofeina, kapsaicyna, imbir… Przyjrzyjmy się takim „spalaczom”.


1. Kawa / kofeina

Klasycznie – kawa ze względu na zawartość kofeiny, która to przyśpieszyć tempo metabolizmu i zwiększyć poziom krążących kwasów tłuszczowych. Znakomicie pobudza, zwiększając naszą wydajność i ruchliwość. Oczywiście nie należy tej substancji nadużywać.

Coffee | Fot. Larisa Koshkina [CC0], via Wikimedia Commons

Coffee | Fot. Larisa Koshkina [CC0], via Wikimedia Commons

2. Zielona herbata

Green tea to kolejny klasyk. Wiele suplementów wspomagających odchudzanie zawiera ją w swoim składzie, podobnie zresztą jak kofeinę i/lub guaranę.

Zielona herbata jest znakomitym źródłem antyoksydantów, zwanych katechinami. Związki te działają nie tylko przeciwutleniająco, ale także wpływają na poziom hormonu noradrenaliny, który odpowiada m.in. za uwalnianie energii z glukozy i glikogenu, oraz tempo metabolizmu.

3. Papryka chilli

Ostre papryki zawierają bioaktywne związki chemiczne zwane kapsaicynoidami. Nas interesuje w tym wypadu kapsaicyna, która odpowiada za ostrość papryki, a ponadto wykazuje działanie termogeniczne.

4. Białko

A konkretnie posiłki bogate w białko, które to „podkręca” nasz metabolizm. Do strawienia białka potrzebne są duże nakłady energii (znacznie większe niż w przypadku węglowodanów). Dlatego też wysokie spożycie białka to nie tylko domena osób budujących masę mięśniową. Ma duże znaczenie również dla osób redukujących wagę.

5. Produkty bogate w błonnik, żelazo, witaminy C i D

Większe spożycie błonnika jest również ważne, o czym można poczytać tutaj.

Żelazo wspomaga transport tlenu do wszystkich komórek ciała. Jego niedobór wiąże się m.in. z przemęczeniem i anemią.

Według badań, niedobór witaminy D może powodować nasilone odkładanie się tłuszczu. Witamina C z kolei może nasilać procesy lipolizy.

6. Oliwa z oliwek i tłuszcze MCT

Dobry artykuł o zdrowych tłuszczach znajdziemy tutaj.

Warto jednak dodać, że od oliwy z oliwek możemy oczekiwać dużej ilości kwasu oleinowego w składzie, który to sprzyja zwiększonej termogenezie.

Tłuszcze MCT, które możemy znaleźć np. w oleju kokosowym. Spożycie MCT sprzyja utlenianiu tłuszczy – wykorzystania ich jako źródła energii, a ponad to wpływa na uczucie sytości.

7. Imbir

W swoim składzie, imbir posiada ginerol. Związek ten ma działanie bardzo podobne do kapsaicyny. Imbir pobudza wydzielanie soków trawiennych i żółci, przyśpiesza procesy detoksykacji w wątrobie, poprawia krążenie.

Imbir

Imbir

Co ciekawe imbir uważany jest także za afrodyzjak, jako że rozgrzewa i zwiększa ukrwienie narządów płciowych, co powoduje nasilenie doznań seksualnych.

8. Cynamon

Znana i lubiana przez wielu przyprawa. Wpływa ona także na działanie insuliny – zapobiega odkładaniu się cukrów jako materiału zapasowego. Znany również ze swoich właściwości hamujących apetyt.

9. Inne dobrze znane przyprawy

Curry wpływa korzystnie na przyśpieszenie przemiany materii, a także na zmniejszenie apetytu. Kurkuma również potrafi przyspieszać tempo metabolizmu, i to w znaczącym stopniu.

Czarny pieprz pobudza wydzielanie soków trawiennych i zwiększa ukrwienie tkanek. Pieprz czarny lub cayenne możemy znaleźć w składzie niektórych Fat Burner’ów.

Naturalne spalacze tłuszczu – podsumowanie

Jak więc widać, nawet bez sięgania po bardziej wyrafinowane suplementy diety możemy łatwo dodać do jadłospisu produkty będące naturalnymi spalaczami tłuszczu.

Ich zastosowanie pomoże nasilać lipolizę i/lub termogenezę, stąd też będą one korzystne dla naszych zmagań o lepszą sylwetkę.


Doradca w działach Fit i tematach kobiecych