Jaka jest różnica między WPC a WPI? WPC vs WPI vs WPH

Dziś weźmiemy pod lupę kwestie różnic między białkami, przede wszystkim WPC i WPI.

Różnica między WPC a WPI

Na rynku odżywek są produkty różnego typu – izolaty, koncentraty, hydrolizaty, kazeina oraz białko jaja kurzego. Wszystkie one różnią się od siebie przyswajalnością, wartością biologiczną oraz szybkością wchłaniania.

Mówiąc krótko główna różnica między WPC a WPI to właśnie BV (wartość biologiczna) oraz szybkość wchłaniania, oraz oczywiście cena.

Różnica jest bardzo prosta do zrozumienia – WPC ma zwykle 80% zawartości białka, z kolei WPI zwykle ponad 90%!

Spójrzmy na tę kwestię bliżej, ponieważ różnica jest nieco inna niż na załączonym memie 🙂

Różnica między WPC a WPI jest nieco inna :-)

Różnica między WPC a WPI jest nieco inna :-)

WPI uchodzi za białko za najwyższej półki, co też odzwierciedla się w jego cenie. Z tej właśnie przyczyny ludzie częściej sięgają po WPC.

WPC (Whey Protein Concentrate) to frakcja białka, która jest składnikiem większości odżywek proteinowych i gainerów. Przemawia za nią aspekt ekonomiczny – otrzymujemy bardzo wartościowe białko, jednak wciąż w przystępnej cenie.

WPC charakteryzuje się wysoką zawartością aminokwasów rozgałęzionych BCAA. Zazwyczaj nie powoduje ono kłopotów trawiennych – łatwo się przyswaja i daje pożądane efekty odżywcze. Czas trawienia jest dłuższy niż w przypadku WPI, ale krótszy niż w przypadku kazeiny, i wynosi około 2-4h. Najlepsza pora na spożycie: rano/w ciągu dnia, przed treningiem.

WPI (Whey Protein Isolate) to z kolei inna forma białka serwatkowego, która poddana została większej niż koncentrat ilości filtracji, zazwyczaj są to metody UF połączone z wymianą jonową (CFM).

Pozwala to na otrzymanie czystszej formy preparatu (nawet >= 95%), z o wiele większą zawartością peptydów oraz lepszym profilem aminokwasowym i niższą zawartością składników niepożądanych (tłuszcz, cukry).

Dodatkowo charakteryzuje się on znakomitą wchłanialnością, lekkostrawnością oraz jeszcze większą wartością biologiczną niż koncentrat (WPC). Izolat jest bardzo pożądany względu na swoją szybką wchłanialność (30–60 min).

Najlepszy do stosowania z rana oraz po treningu, kiedy organizm najbardziej narażony jest na katabolizm. Wybór jednak zwykle zależy od zasobności portfela.

 

Inne białka

Warto także wspomnieć o hydrolizacie.

WPH (Whey Protein Hydrolysate) jest białkiem otrzymywanym metodami hydrolizy, które pozwalają na rozbicie długich łańcuchów peptydowych, na prostsze, łatwiej przyswajalne. Białko otrzymywane metodami hydrolizy charakteryzuje się doskonałą jakością i zawartością aminokwasów.

Czas wchłaniania jest też nieporównywalnie krótszy niż w przypadku WPC czy WPI, jako że są to białka którymi organizm musi zająć się „sam”. Z kolei hydrolizat to białko wstępnie przygotowane, aby aminokwasy były dostępne dla organizmu po spożyciu tak szybko, jak się da.

Kazeina i białko jaja kurzego to również bardzo popularne i wartościowe rodzaje białka. BV jest niższe niż w przypadku WPI, a czas wchłaniania dłuższy niż w przypadku WPC, dlatego białka te często stosowane są na noc.

Matrixy (miksy) białek

Miksy białek to produkt o ogólnym przeznaczeniu, wręcz uniwersalnym. Są to produkty na bazie różnych frakcji białka, jak WPC, WPI, kazeina, peptyd glutaminy, itp. Dobre dla niezdecydowanych, jak i oszczędnych osób.

Zobacz także:

http://life-in-the-gym.pl/jakie-bialko-polecacie.html

http://life-in-the-gym.pl/bialko-i-jego-zrodla.html

http://www.kulturysta.com/izolat-koncentrat-serwatki-sa-roznice-warto-przeplacac

Bonus: szukasz dobrego białka z idealnym stosunkiem cena vs jakość vs smak? Spróbuj Impact Whey Protein.

Podsumowanie

Znamy już zatem najważniejsze różnice pomiędzy frakcjami białek, rozumiemy też skąd bierze się różnica w cenach. Mam nadzieję że będzie to pomocne dla tych, którzy zastanawiają się nad tym jaka jest różnica między WPC a WPI, oraz finalnie co konkretnie wybrać.

Owocnych treningów!


Doradca i tester supli 🙂

  • Dawid Ryżlak

    Moim zdaniem białko białku nierówne. Próbowałem już kilka różnych białek, różnych frakcji i z różnych firm. Niektóre są bardzo pyliste, inne zwięzłe itp. Różnica jest zarówno w formie proszku przed rozcieńczaniem z wodą/mlekiem, jak i w konsystencji. Różnica tkwi także w ilości węgli/tłuszczy czy samego białka w białku. Po przetestowaniu wielu odżywek białkowych, zdecydowałem się pozostać przy Scitec Nutrition, bo sprawdziłem ich wszystkie rodzaje białek, od wpc, po izolat a kończąc na kazeinie. Z żadnym nie miałem problemu, tzn, bardzo dobrze się rozpuszczają, nie tworzy się piana, bardzo dobry skład mają no i super smakują. Zaletą jest duży wybór smaków, praktycznie z każdej frakcji białek. Ostatnio „testuje” 100% Whey Isolate i wanilia smakuje obłędnie a do tego w składzie prawie wcale węgli czy tłuszczu.