Insulina, ładunek oraz indeks glikemiczny

Termin indeks glikemiczny pojawia się bardzo często w różnych artykułach tematycznych; związanych ze zdrowiem, odchudzaniem czy cukrzycą.

Przyjrzyjmy się więc zagadnieniu jakim jest indeks glikemiczny oraz powiązane z nim tematy.

Indeks glikemiczny i spółka

Insulina to niezwykle ważny, anaboliczny hormon peptydowy o działaniu ogólnoustrojowym, odgrywający zasadniczą rolę przede wszystkim w metabolizmie węglowodanów, a także białek i tłuszczów.

Natomiast ładunek glikemiczny (ang. glycemic load) określa sposób oceny zawartości węglowodanów w pożywieniu. Opiera się na dwóch zmiennych: wartości indeksu glikemicznego (IG) oraz rozmiarze standardowej porcji.

Przydatność ładunku glikemicznego w planowaniu diety bazuje na założeniu, że produkty z wysokim IG spożywane w małych ilościach dają taki sam efekt w wyrzucie insuliny do krwi, jak produkty o niskim IG, za to spożywane w dużych ilościach.

Ładunek glikemiczny można rozumieć więc także jako przeniesienie proporcji indeksu glikemicznego na dany posiłek.

Polecam interesujący artykuł o ładunku glikemicznym:

http://www.czasnatrenera.pl/czytelnia/indeks-glikemiczny-i-ladunek-glikemiczny.html

Idąc dalej dochodzimy do IG.

Indeks glikemiczny (IG) to wielkość informująca o tym, jak dany produkt będący źródłem węglowodanów, wpływa na poziom cukru (glukozy) we krwi.

Jak już nieraz wspominaliśmy, jak już pewnie nie raz każdy słyszał IG jest ważnym parametrem określającym działanie węglowodanów po ich spożyciu, a co za tym idzie podnoszenie poziomu insuliny oraz wpływ na naszą sylwetkę (i zdrowie).

Węglowodany z wysokim IG względnie szybko podniosą poziom insuliny, a jedną z konsekwencji jest zahamowanie procesu spalania tłuszczu zapasowego, gdy takowy zachodzi.

A same wahania poziomu cukru we krwi przyczyniają się do napadów niepohamowanego apetytu na słodycze. Chyba każdemu zdarzyło się tego doświadczyć.

Co ciekawe, IG dotyczy całego posiłku, co oznacza że białko, tłuszcz i błonnik wpływają na niższe sumaryczne Ig posiłku.

Insulina

Hormon będący jednym z najsilniejszych i najaktywniejszych substancji, przy pomocy którego ludzki organizm reguluje magazynowanie i rozkład energii. Rolą insuliny jest obniżanie podwyższonego poziomu glukozy we krwi do wartości pożądanej poprzez transportowanie jej do tkanek obwodowych i wątroby.

Istotną kwestią jest wpływ insuliny na redukcję tkanki tłuszczowej.

Wrażliwość insulinowa

Osoby trenujące nie powinny zapominać o wrażliwości insulinowej. Jest to pojęcie odnoszące się do zdolności reagowania komórek mięśniowych, tłuszczowych i wątrobowych na działanie insuliny.

W czym rzecz? W tym że niewłaściwy sposób odżywiania, zbyt niska aktywność, czy też stany chorobowe lub uwarunkowania genetyczne mogą wpłynąć na pogorszenie wrażliwości insulinowej.

Oznacza to, że tkanki stają się bardziej obojętne na działanie insuliny. Proces ten może postępować.

Jako pierwsza wrażliwość insulinową traci tkanka mięśniowa, która w takiej sytuacji przyjmuje oporniej nadwyżkę glukozy. Jak można się domyślać, więcej cukru trafia wtedy do wątroby i niestety – tkanki tłuszczowej.

Pamiętajmy o tym.

Podsumowanie

Na koniec coś jeszcze do poczytania:

http://kulturystyka.pl/indeks-glikemiczny-chyba-wszystko/

Insulina, ładunek i indeks glikemiczny – miejmy świadomość jak istotne są to zagadnienia.


Na co dzień związany z branżą IT – programista z wieloletnim doświadczeniem i początkujący bloger. A oprócz tego posiadam ogromne zamiłowanie do sportów siłowych i sylwetkowych oraz ogólnie zdrowego stylu życia. Nie jestem tylko teoretykiem – sam praktykuję od wielu lat. I staram się zachęcać innych 😉

Facebook Twitter LinkedIn Google+ Skype Xing