Ile snu potrzebujemy? Ile śpią ludzie sukcesu?

Ile spać? Ile snu potrzebujemy? Ile śpią „wielcy” tego świata? Sam wręcz uwielbiam ten temat, pora więc wstawać i pisać 🙂

Ile snu …

Sam miałem w ostatnich miesiącach deficyt snu, przez spory nadmiar pracy 🙂 Widać to też po przerwie w publikowaniu nowych postów. Ale wracając nieco do normalności, wracam też z nowymi tematami na blogu.

A dziś temat nie byle jaki! Sen to kwestia fundamentalna. Można wytrzymać długo bez jedzenia, ale nie bez snu.

Sam czasem myślę jak by to było super, gdybym nie musiał spać! Ile można by zrobić, może w końcu człowiek mógłby trochę zwolnić.

Niestety trzeba zejść na ziemię. Po ciężkiej pracy, treningu, nie ma opcji aby zaniedbać sen. Możemy z tym walczyć ale organizm upomni się o to, co mu się należy – odpoczynek i regeneracja. Będziemy przysypiać nawet na stojąco, jeśli trzeba.

espresso

Dlatego musimy sobie pomóc i starać się dbać o jakość i regularność (o ile to możliwe) snu.

Ile snu potrzebujemy?

To ile snu potrzebujemy, jest kwestią indywidualną, dotyczy osobnika i jego trybu życia.

Chcę być żyrafą! Tak, ponieważ u żyraf zapotrzebowanie na sen wynosi jedynie około 2 godzin na dobę. Coś pięknego, można by tyle zrobić w ciągu doby…

Niestety, ludzie potrzebują zdecydowanie więcej snu. Przynajmniej zwykli ludzie, jak ja. Są na tym świecie szczęśliwcy – choć nie jest ich wielu – którym nawet 3-4 snu na dobę wystarczy aby dobrze funkcjonować. I odnosić sukcesy – ale o nich za chwilę.

Zatem, nie będąc nadludźmi, ile snu potrzebujemy?

Dla osoby dorosłej za najbardziej optymalną ilość, przeciętnie uznaje się 7,5 – 8h.

Na moim przykładzie – staram się spać ok. 6h na dobę w tygodniu, oraz ok. 7,5h na dobę w weekendy. To, plus odpowiednie ilości kawy, są wystarczające w moim przypadku. Można powiedzieć z to nie dużo snu, tym bardziej że poza godzinami snu jestem w ciągu doby bardzo aktywny.

Miałem w życiu okresy, gdy przez X dni pod rząd sypiałem po ok. 4h. Było ciężko. A co ważniejsze – po takim tygodniu, w sobotę obudziłem się… po 17:00! Niestety, organizm się w końcu upomni, aby odespać swoje. Nie przeskoczymy tego.

Obecnie nawet gdy jest ochota, staram się nie spać ponad swoje normy 🙂 Takie spanie w gruncie rzeczy daje niewiele, zabiera jedynie cenny czas.

Natomiast co do przestawiania swoich godzin snu bądź ich skrócenia, jeśli chcemy / musimy, to pamiętajmy że aby było to skuteczne, musi potrwać trochę czasu – róbmy taką zmianę stopniowo, nie gwałtownie.

Godziny snu – kiedy śpimy?

To również kwestia indywidualna. Jeśli jednak możemy (nie pracujemy na zmiany itd), warto zadbać o regularne godziny snu, szczególnie porę wstawania.

Łatwo wtedy poprawić jakość snu oraz łatwość budzenia się, dzięki jednej prostej zasadzie, która u mnie się sprawdzała:

„Kładź się spać, gdy jesteś zmęczony, wstawaj zawsze o tej samej godzinie”

Godziny snu jednak zwykle są determinowane przez nasze obowiązki, i możemy nad tym panować zwykle tylko w jakimś stopniu.

Na moim przykładzie – moje godziny snu przez ostatnie lata znacznie się przesunęły. Dawniej preferowałem kłaść się bardzo późno, około 2 w nocy. Studia, nauka i inne, naturalne było dla mnie późne chodzenie spać, i późniejsze wstawanie – ale w granicach rozsądku – ok. 9:00.

Z czasem stopniowo trzeba było wstawać wcześniej, po rozpoczęciu pierwszej pracy była to godzina 5:55 🙂 Niestety gwałtowna zmiana, która już po tygodniach dała w kość.

sen

Obecnie jest już trochę to unormowane. Idę spać między 23:xx a północą. Wstaję przed 7:00, już rozbudzony, tak aby spokojnie zjeść śniadanie, ubrać się i być gotowy do działania.

Tip – wielokrotność 90 minut vs łatwiejsze budzenie się

Wstawać łatwiej? Biorąc pod uwagę fazy snu przejęło się, że najlepiej jest, aby nasz sen trwał wielokrotność 90 minut (1.5h), ponieważ w tych okolicach nasz sen staje się płytszy, a wybudzenie się jest znacznie łatwiejsze.

Taka jest teoria i przynajmniej jak dla mnie ma się całkiem dobrze do praktyki. Idąc tym tropem 4.5h snu będzie lepsze niż równe 4 lub 5. Ilość, którą sam stosuję (6h lub 7.5h) również dobrze się sprawdza. 9h to już senny wypas 🙂

Z kolei gdy wybudzimy się ze snu głębokiego… aż nie chcę o tym myśleć. Czujemy się wtedy jakby na głowę zleciało nam kowadło. Zero mocy.

Warto przypomnieć sobie o „regule” 90 minut, którą warto wziąć pod uwagę planując wstawanie wcześniej lub spanie mniej.

Tip – early morning

Warto wstawać wcześnie! Po prostu, tak żeby mieć zapas nim wybije godzina naszych obowiązków. Zaprowadzić dziecko do przedszkola i lecieć do biura. A gdy potrzeba to i zrobić zakupy.

Gdy śpimy do oporu, niestety poranki nie są takie spokojnie i musimy gonić. Bardzo tego nie lubię, stąd przestawiłem swoje godziny snu.

Nasz komfort również wzrośnie, gdy rano będziemy mieć zapas czasu na wszystko, bez pośpiechu.

Tip – mieć po co wstać

W sensie takim, że mamy coś, co lubimy. A najlepiej kochamy swoją pracę. Niestety takich szczęściarzy jest względnie niewielu. Prędzej znajdziemy u ludzi odruch wymiotny na myśl o kolejnym dniu pracy 🙁 I nie jest to proste. Sam to przechodziłem. Niby pracowałem w zawodzie, ale o rzeczach którymi się zajmowałem nie mogłem w końcu nawet myśleć bez odruchu wymiotnego lub choćby sporej irytacji.

Uwalnianie się od tego pochłonęło mi wiele lat ogromnego wysiłku. I pewnym małym stopniu jeszcze jeszcze trwa (z pewnością mam po co wstawać każdego ranka – walka o lepsze jutro).

Ale warto – lepsze to niż zmarnować całe życie w tak potężnej frustracji. To niebezpieczne dla nas, naszego zdrowia i otoczenia.

Ale wracając do tematu głównego, chodzi o to, aby mieć po co wstać. Aby mieć zajęcie, dla którego wręcz nie chcemy gnić w łóżku i chętnie wstajemy.

Mogąc robić to co lubimy, mając takie szczęście, drastycznie podnosimy jakość naszego życia w ogóle. Podobno amerykański miliarder, Donald Trump (więcej za chwilę) tak uwielbia swoją pracę, że śpi ledwo 4h na dobę i to mu zupełnie wystarcza.

Ile śpią ludzie sukcesu?

No właśnie! Sukce$$$$$$$!

Czy krótki sen to przyczyna sukcesu wielu ze sławnych / bogatych ludzi? Moim zdaniem to jeden z wielu czynników, ale bardzo istotny.

Ludzie którzy przesypiają połowę życia nie będą w stanie dogonić ludzi śpiących znacznie mniej poniżej przeciętnej. To dość logiczne.

Podobnie zresztą twierdzi znany ze swojego krótkiego sypiania, Donald Trump:

Nie śpię dłużej niż trzeba, zwykle około 4 godzin na dobę. Mam przyjaciół, którzy są zadowoleni i śpią 10 godzin. Pytam ich jak oni mogą konkurować z ludźmi takimi jak ja, jeśli ja mogę spać tylko 4 godziny? Rzadko można to zrobić. Bez względu na to, jak genialny jesteś, nie masz na to wystarczająco dużo czasu w ciągu dnia.


Z kolei genialny wynalazca
, Thomas Edison mawiał że sen strata czasu. Powtarzał, że to „dziedzictwo epoki jaskiniowców”. Sam spał ok. 4h dziennie.

Osobiście również uważam sen za stratę cennego czasu, niestety nie przeskoczę tego. U mnie próba spania 4h na dobę wykończyła organizm w kilka dni. Zyskany czas i tak trzeba było kiedyś odespać. Niestety.

Najbardziej podziwiam Nikolę Teslę, był wybitnym geniuszem, a na sen poświęcał TYLKO 2 godziny dziennie!

2h lub 4h – naprawdę chciałbym, aby wystarczało mi tyle snu. Nie mam niestety pojęcia w czym tkwi klucz do tego. Ludzie mogący spać jedynie tyle z pewnością są bardzo wyjątkowi.

Na zagranicznej stronie znalazłem artykuł i ciekawe zestawienie w formie graficznej o zaskakujących nawykach snu ludzi bogatych i sławnych:

sleeppp-success

Bardzo interesująca jest nie tylko ilość snu, ale także godziny, w których się on odbywa! Tesla, Da Vinci, Edison… jak oni to robili?

Ciekawostka – człowiek który nie śpi

Jest pewien człowiek, Wietnamczyk, który podobno nie śpi od… ponad 40 lat! Nie zasypia! Ten to ma fajnie 🙂

Więcej o tym fenomenie przeczytamy w artykułach:

http://ciekawe.onet.pl/aktualnosci/thai-ngoc-twierdzi-ze-nie-spal-od-40-lat,1,5657635,artykul.html

https://www.google.com/search?q=Thai+Ngoc&ie=utf-8&oe=utf-8

http://www.medplaneta.pl/freakshow/czlowiek–ktory-nie-spi

Leki na sen, suplementy?

Niestety w kwestii leków nie wypowiem się. W ostatnich latach zwykle usypiam od ręki, gdy tylko się położę. Nie mam więc doświadczenia w tej kwestii. Jednak w przypadku zaburzeń snu, wpierw warto poszukać przyczyny tego stanu rzeczy.

Suplementy?

Tutaj z kolei nie ma za wiele środków, które mogą nam pomóc. Może jakieś herbatki itp 🙂

Z pewnością mogę polecić ZMA. Od czasu do czasu używam i polecam. Sam stosuję dobre i tanie ZMA (pod nazwą ZMB6) od firmy Scitec.

2 kapsułki przed snem. Może to kwestia indywidualna, ale w moim przypadku zauważalnie poprawia jakość snu – jestem o zdecydowanie bardziej wypoczęty po swoich 6h snu niż gdy ZMA nie stosuję.

Innym skutecznym suplementem może być aminokwas tryptofan w większych dawkach, szczególnie dla osób mających problemy z zasypianiem, nadmiar stresu, itp. Słyszałem raz opinie że „ciężko po nim wstać”. Nie wiem na ile w tym prawdy. Sam nie stosowałem tryptofanu, ale z pewnością kiedyś się skuszę 🙂

Dla zainteresowanych tryptofan w dobrej cenie – tak się składa że również od firmy Scitec – dostępny tutaj. Preparat ma bardzo dobre opinie użytkowników.

Zasoby

Dla chcących zgłębiać temat ilości snu – zbiór kilku artykułów:

http://www.biztok.pl/akademia-biznesu/wielcy-ludzie-nie-potrzebuja-snu-czyli-ludzie-sukcesu-ktorzy-praktycznie-nie-sypiaja_s9186

http://www.biztok.pl/lifestyle/ludzie-ktorzy-sukces-zawdzieczaja-brakowi-snu_a5628

http://www.poradnikzdrowie.pl/psychologia/zrelaksuj-sie/jak-sie-wyspac-jak-dlugo-musisz-spac-by-byc-w-formie_37000.html

http://kobieta.interia.pl/uroda/news-ile-snu-potrzebuje-organizm,nId,400372

http://natemat.pl/27023,spia-trzy-godziny-i-tryskaja-entuzjazmem-poznajcie-tajemnice-ludzi-cyborgow

Podsumowanie

Sen jest niezbędny dla ciała i umysłu. Jedni mają jednak predyspozycje do wysypiania się w krótkim czasie, niedostępnym dla innych.

Szczególnie wybitni wynalazcy – może to pasja była ich siłą napędową. Współcześni wizjonerzy, założyciele wielkich i znanych firm, np. Elon Musk. Czy napędza ich ogromna pasja, czy ogromne pieniądze, może jedno i drugie. Grunt to mieć po co wstać! Mieć coś, co nas motywuje.

Faktem jest natomiast, że jeśli chcemy coś osiągnąć, mieć coś z życia, to nie możemy go przesypiać!

Good night! 🙂


Na co dzień związany z branżą IT – programista z wieloletnim doświadczeniem i początkujący bloger. A oprócz tego posiadam ogromne zamiłowanie do sportów siłowych i sylwetkowych oraz ogólnie zdrowego stylu życia. Nie jestem tylko teoretykiem – sam praktykuję od wielu lat. I staram się zachęcać innych 😉

Facebook Twitter LinkedIn Google+ Skype Xing