Autor Wątek: Działanie termogeniczne w okresie redukcji masy ciała  (Przeczytany 820 razy)

Fitmaster

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 68
    • Zobacz profil
Działanie termogeniczne w okresie redukcji masy ciała
« dnia: Styczeń 08, 2017, 02:21:00 pm »
SUBSTANCJE O DZIAŁANIU TERMOGENICZNYM W OKRESIE REDUKCJI MASY CIAŁA

Termogenikami mogą być również naturalnie występujące w żywności substancje. Zasada ich  stosowania jest prosta – kaloryczne jedzenie należy zastąpić produktami, które w znaczny sposób podwyższą metabolizm organizmu oraz zwiększą wydzielanie ciepła. Dzięki temu proces spalania tkanki tłuszczowej zostanie przeprowadzony ze zdwojoną siłą.

Jakie produkty wybierać, aby mieć pewność, że są bogatym źródłem substancji termogenicznych? Jednym z czynników, który wpływa na proces termogenezy jest odpowiednia dieta zwiększająca intensywność termogenezy poposiłkowej. Dzieje się tak, ponieważ proces trawienia wybranych pokarmów wymaga większej ilości energii z organizmu, dzięki temu wytwarzane jest ciepło. Dieta bogata w produkty zawierające m.in. kapsaicynę czy kofeinę ma duży wpływ na procesy termogeniczne organizmu oraz może wpłynąć na stopniową redukcję zbędnych kilogramów. Pod wpływem suplementacji takimi produktami, w organizmie zachodzą przemiany metaboliczne podobne jak podczas aktywnych ćwiczeń fizycznych. Termogeniki występują w naturalnej postaci w niektórych środkach spożywczych. W praktyce częściej stosuje się jednak suplementy – preparaty, które podwyższają metabolizm i termogenezę zarówno w stanie spoczynku, jak i podczas treningu.

TERMOGENIKI NATURALNIE WYSTĘPUJĄCE W PRODUKTACH ŻYWNOŚCIOWYCH

Istnieje wiele owoców, przypraw oraz warzyw, dzięki którym możemy sprytnie podwyższyc tempo naszej przemiany materii. Aby osiągnąć taki efekt, uwagę należy zwrócić przede wszystkim na:
owoce zawierające witaminę C, takie jak pomarańcze, cytryny, limonki, grejpfruty, mandarynki czy jabłka. Witamina C jako naturalny antyoksydant przyczynia się do zwiększenia produkcji L-karnityny oraz pomaga przekształcić rezerwy tłuszczowe w energię potrzebną do funkcjonowania naszego organizmu. Pamiętajmy, aby jabłka i gruszki jeść ze skórką. Pektyny zawarte w tych owocach blokują dostęp tłuszczu do komórek, uniemożliwiając jego odkładanie.
warzywa bogate w błonnik, czyli szparagi, brokuły, marchew, pomidory, soja, dynia, papryka, kalafior, ogórek czy fasola szparagowa.
intensywne przyprawy tj. chili, imbir, czosnek albo cynamon, które podwyższają temperaturę ciała oraz tempo metabolizmu.
chude mięsa bogate w białko oraz jaja
warzywa strączkowe oraz produkty pełnoziarniste tj. ryż, płatki owsiane – ze względu na korzystny wpływ na regululację poziomu glukozy we krwi

Występowanie substancji termogenicznych
Idealnym uzupełnieniem posiłków skomponowanych z powyższych produktów jest czerwona herbata (ze względu na zawartość polifenoli, które przyspieszają proces spalania tkanki tłuszczowej), czerwone wino zawierające katechiny oraz czarna, niesłodzona kawa, wypijana rano przed posiłkiem. Bez względu na szczegółową dietą, warto raz jeszcze wyróżnić najważniejsze rodzaje termogeników, z którymi możemy się spotkać w popularnych produktach.

NAJSKUTECZNIEJSZE SUBSTANCJE O DZIAŁANIU TERMOGENICZNYM

•    Kofeina
Występuje w popularnych napojach tj. kawa, herbata, napoje typu cola. Kofeina aktywnie blokuje działanie enzymu fosfodiesterazy, który odpowiada za rozpad cAMP. W efekcie tych przemian poziom cAMP wewnątrz komórek tłuszczowych i mięśniowych utrzymuje się na wysokim poziomie, co sprzyja redukcji tkanki tłuszczowej oraz ochronie tkanki mięśniowej. Jako ciekawostkę należy dodać, że przeciwnie do kofeiny działa hormon insulina, która zwiększa aktywność fosfodiesterazy i obniża tym samym poziom cAMP, natomiast wyższy poziom cAMP w komórkach tłuszczowych aktywuje lipazy, które rozkładają tłuszcz do glicerolu i wolnych kwasów tłuszczowych. Zatem spożywanie cukru, zwiększającego poziom insuliny może blokować spalanie tłuszczu. Kawa z cukrem i mlekiem (białko mleka dodatkowo unieaktywnia kofeinę) zatraca więc swoje właściwości odchudzające.
(polecam GREEN COFFEE COMPLEX - Pomaga w zarządzaniu poziomem cukru we krwi oraz w metabolizmie tłuszczy i wspomaga tarczycę)

•    Synefryna
Obficie występuje w gorzkiej pomarańczy, wzmaga wydzielania noradrenaliny – hormonu silnie pobudzającego rozpad komórek tłuszczowych. Wyrzut noradrenaliny do krwi powoduje, że szybko dociera ona do mózgu, który reaguje przyspieszeniem rytmu serca, przemianą glikogenu w glukozę, czy napięciem mięśni

•    Guarana
Substancja otrzymywana z nasion lniany rosnącej w Amazonii. Pozyskuje się ją zarówno z roślin dziko rosnących, jak i uprawianych na specjalnych plantacjach. Jej pozytywne działanie na redukcję tkanki tłuszczowej zawdzięczamy głównie zawartej w niej kofeiny (patrz działanie kofeiny), która dostępna jest zarówno w postaci wolnej, jak i w połączeniu z taniną.

•    Katechiny
Ich najlepszym źródłem jest zielona herbata. Substancje te zaliczane są do grupy polifenoli. Pomagają utrzymać wysoki poziom noradrenaliny, gdyż blokują działanie enzymu COMT, który rozkłada noradrenalinę.

•    Forskolina   
Występuje w pokrzywie indyjskiej. Działa podobnie do hormonów kalorygennych, gdyż zwiększa poziom cAMP.

•    Salicyna
Źródłami tej substancji są: wyciąg z kory Wierzby białej, owoce jagodowe, maliny, śliwki, wiśnie, jabłka. Salicyna pozwala utrzymać podwyższony poziom cAMP, gdyż zmniejsza wydzielanie prostoglandyn – hormonów dezaktywujących cAMP, a jak wspominaliśmy wcześniej, podwyższony poziom cAMP w komórkach tłuszczowych aktywuje lipazy, które redukują zasoby tłuszczowy organizmu.

•    L-tyrozyna
Jest aminokwasem występującym w produktach białkowych. Jest substancją wyjściową do produkcji hormonów kalorygennych: adrenaliny, noradrenaliny i tyroksyny. Adrenalina wpływa na produkcję cAMP w komórkach tłuszczowych w sposób analogiczny do noradrenaliny. Tyroksyna, z kolei przyspiesza reakcję wytwarzania cAMP zapoczątkowaną przez adrenalinę i noradrenalinę. Jednocześnie blokuje działanie enzymu fosfodiesterazy (podobnie jak kofeina).

•    Piperyna
To esktrakt z Pieprzu czarnego, substancja o najbardziej wszechstronnym działaniu w zakresie spalania tkanki tłuszczowej spośród wszystkich wymienionych wyżej składników. Najważniejszym mechanizmem działania piperyny jest wpływ na utrzymywanie wysokiego poziomu cAMP w komórkach.

•    Kwas hydroksycytrynowy (HCA)
Kwas hydroksycytrynowy, czyli w skrócie kwas HCA jest ekstrahowany z owoców Garcinia cambogia (Mangostan kambodżański) - roślina ta jest stosunkowo dobrze przebadana i popularnie stosowana w preparatach do walki z nadwagą. Kwas HCA opóźnia występowanie uczucia głodu, dzięki czemu nie sięgamy po bezsensowne wysokokaloryczne przekąski oraz nie przejadamy się. Ten ekstrakt ziołowy ma również pozytywny wpływ w przypadku osób cierpiących na podwyższone stężenie cholesterolu we krwi oraz zagrożonych miażdżycą. Według przeprowadzonych badań przyjmowanie kwasu HCA zaowocowało spadkiem stężenia cholesterolu LDL oraz trójglicerydów we krwi.
(tu natomiast śmiało mogę polecić HCA & HCA Chitosan, gdyż sam używam i ochoty na słodkie nie mam od długiego czasu)

Dla kogo przeznaczone są produkty termogeniczne?

Na suplementy diety o działaniu stymulującym powinny uważać osoby wrażliwe na ich działanie. Osoby, które po wypiciu kawy odczuwają przyspieszone bicie serca, mają kłopoty z zaśnięciem lub czują się poddenerwowane powinny wybierać preparaty, w których jednorazowa dawka kofeiny w zalecanej do spożycia porcji dziennej nie przekracza 50 mg. Natomiast, w przypadku osób odpornych na działanie stymulantów dobrze sprawdzają się produkty termogeniczne, w których dawka stymulujących składników aktywnych dochodzi nawet do 300mg. Efekty stosowania produktów termogenicznych nie przychodzą natychmiastowo, czego może niektóre osoby oczekują, jednak wraz z odpowiednim planem treningowym oraz zbilansowaną dietą w znaczny sposób przyspieszają proces utraty masy ciała.

Niestety jak wszystkie substancje spożywane w nadmiarze, możliwe jest występowanie skutków ubocznych. Objawy niepożądane, jakie mogą wystąpić w wyniku nadmiernego spożycia tych substancji, to:
- objawy sercowo-naczyniowe: przyspieszona czynność serca, lekki wzrost ciśnienia tętniczego, palpitacja serca, zatrzymanie akcji serca, zawał serca.
- objawy nerwowe: lęk, nadaktywność, bezsenność, psychoza, zaburzenia orientacji, napad padaczki.
- objawy żołądkowo-jelitowe: nudności i wymioty, biegunka, zaparcia.
- objawy skórne: wysypka, zapalenie skóry.

Do stosowania produktów termogenicznych należy podejść z rozwagą i cierpliwością i pozwolić organizmowi na przyzwyczajenie się do ich działania poprzez rozpoczęcie stosowania od małej porcji i stopniowe jej zwiększanie jeśli produkt jest dobrze tolerowany przez organizm.

Artykuł pochodzi ze strony www.scitecnutrition.com/pl

Forum kulturystyczne - siłownia - dieta - trening

Działanie termogeniczne w okresie redukcji masy ciała
« dnia: Styczeń 08, 2017, 02:21:00 pm »

GYM

  • Administrator
  • Zaawansowany użytkownik
  • *****
  • Wiadomości: 305
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
    • Suplementy diety w dobrej cenie
Odp: Działanie termogeniczne w okresie redukcji masy ciała
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 08, 2017, 06:54:44 pm »
Like it!

Muscleman

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 266
  • Big muscle all time
    • Zobacz profil
Odp: Działanie termogeniczne w okresie redukcji masy ciała
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 27, 2017, 07:38:53 am »
Ciekawe. :)