<= Powrót do strony głównej Encyklopedii Suplementów

Zastosowania: minerał, natlenienie organizmu, zdrowie

Żelazo (ang. Iron) to powszechnie występujący pierwiastek, wchodzący w skład wielu aktywnych związków. W żywności żelazo spotykamy w jednej z 2 form:

– niehemowej (w produktach roślinnych)

– hemowej (w mięsie)

Postać hemowa jest lepiej przyswajalna przez organizm. Biodostępność żelaza zawartego w produktach pochodzenia roślinnego jest znacznie niższa.

Żelazo w organizmie ludzkim przede wszystkim wchodzi w skład hemoglobiny i mioglobiny (warunkuje odpowiednie dotlenienie tkanek organizmu) oraz cytochromów (biorą udział w metabolizmie wielu związków oraz w transporcie elektronów). Żelazo odgrywa również ważną rolę w zwalczaniu bakterii i wirusów przez system odpornościowy, a także wspomaga prawidłową pracę układu nerwowego.

Minerał ten jest składnikiem wielu enzymów, odpowiedzialnych między innymi za metabolizm kwasów tłuszczowych i katabolizm niektórych aminokwasów (tryptofanu).

Żelazo jako suplement diety

Żelazo jako suplement diety

Organizm nie potrafi produkować żelaza, stąd musi ono być dostarczane z pożywieniem. Po spożyciu, żelazo jest wchłaniane w dwunastnicy, a następnie transportowane do szpiku kostnego, śledziony oraz wątroby (w której zmagazynowane jest najwięcej tego pierwiastka).

Ze sportowego punktu widzenia, żelazo jest składnikiem niezbędnym do zachowania prawidłowego wzrostu i regeneracji tkanek, regulacji transportu tlenu w organizmie oraz odporności.

Zapotrzebowanie organizmu na żelazo wzrasta nie tylko u sportowców. Wyższa podaż żelaza ma znaczenie w okresie dojrzewania, zwłaszcza u dziewcząt, u osób z nadwagą oraz stosujących restrykcyjne diety odchudzające, oraz oczywiście u wegetarian i wegan. Również u kobiet w ciąży zapotrzebowanie na żelazo jest zwiększone.

Żelazo – skutki niedoboru i nadmiaru

Typowe objawy niedoboru żelaza to zmiany w obrębie błon śluzowych, zmniejszona wydolność organizmu, zaburzenia temperatury ciała, biegunki, słaba jakość snu, zmniejszona sprawność intelektualna. Jeśli niedobory tego pierwiastka nie będą uzupełniane, może dojść do rozwoju anemii.

Z koeli nadmiar żelaza może sprzyjać uszkodzeniu tkanek różnych narządów, zwiększać ryzyko nowotworów i chorób serca. Nadmiar żelaza zaburza także wchłanianie innych pierwiastków (np. cynk, miedź), zmniejsza odporność organizmu na infekcje oraz może doprowadzić do zaburzeń hormonalnych, osteoporozy i depresji.

Źródła żelaza

Najwięcej żelaza można znaleźć w podrobach (wątroba, nerki) i mięsie (zwłaszcza wołowina), jajach, suchych nasionach roślin strączkowych, w natce pietruszki. Innymi źródłami są produkty zbożowe. W małych ilościach żelazo znajduje się w mleku, rybach, owocach i warzywach.

Jeśli chodzi o suplementy diety, żelazo dostępne jest zarówno w postaci mono-preparatów, oraz jako składnik środków witaminowych / mineralnych, spotkamy je także w niektórych odżywkach.

Wchłanianie żelaza znacznie ułatwia witamina C, stąd warto włączyć do menu produkty bogate w witaminę C. Z kolei wapń, fosfor i niektóre leki mogą wchłanianie utrudniać.

Wybrane produkty z kategorii Żelazo

4+ Nutrition – Iron+

Fitness Authority – Multi Active Formula

Medicaline – 42 Vital – 510

Medicaline – Witaminy i Minerały 100% + Żeń-szeń

MHP – Up Your Mass

Now – Iron Complex

Nutrend – Formline koktajl

Olimp – Chela-Ferr Forte

Olimp – Chela-Ferr Med

Olimp – Vita-min Plus

Ostrovit – Vit&Min 100%

SFD – Vitamin Complex

Swanson – Iron Citrate

Trec – Multi Pack – 240kap

Zobacz także:

Witaminy i minerały

Magnez

Artykuł: Żelazo – niezbędne do życia, ale i toksyczne

<= Powrót do strony głównej Encyklopedii Suplementów