<= Powrót do strony głównej Encyklopedii Suplementów

Zastosowania: zdrowie, regeneracja, witalność, odporność, przeciwutleniacz, wygląd skóry

Witamina E, zwana także witaminą młodości, zaliczana jest do witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Witamina E to grupa 8 związków chemicznych, w których skład wchodzą 4 tokoferole i 4 tokotrienole. Witamina ta jest głównym przeciwutleniaczem występującym w komórkach. Dla człowieka najistotniejszą rolę pełni α-tokoferol.

Witamina E jest głównym antyoksydantem który chroni komórki przed utleniaczami (wolnymi rodnikami). Wolne rodniki tlenowe to powstające podczas całego życia człowieka toksyczne substancje, które wykazują szkodliwy wpływ na organizm – powodują uszkodzenie błon komórkowych, niszczą materiał genetyczny (DNA) oraz przyspieszają procesy starzenia się.

Witaminy E bierze udział w dostarczaniu składników odżywczych do komórek, opóźnia procesy starzenia. Wpływa korzystnie na skórę – zmniejsza rozstępy, blizny, zmarszczki i przebarwienia skóry.

Poza tym wzmacnia ścianę naczyń krwionośnych oraz chroni czerwone krwinki przed przedwczesnym rozpadem. Wykorzystywana jest też do leczenia męskiej niepłodności, zaburzeń mięśniowych, miażdżycy oraz chorób serca.

Degradacji witaminy E sprzyja dym tytoniowy i wysoka temperatura. Bardzo ważne jest, aby witaminę E spożywały osoby palące tytoń.

Niedobór witaminy E

Witamina E występuje dość powszechnie, więc praktycznie nie spotykamy się z jej niedoborem. Jednak w przypadku niedoboru, skutkami mogą być: rozdrażnienie, osłabienie koncentracji, osłabienie mięśni szkieletowych, rogowacenie i wczesne starzenie się skóry, pogorszenie się wzroku, powolniejsze gojenie się ran, przyspieszony rozpad erytrocytów, niedokrwistość, bezpłodność, zwiększone ryzyko chorób sercowo-naczyniowych.

Nadmiar Witaminy E również jest bardzo rzadko spotykany. Może powstać w przypadku spożywania codziennie przez dłuższy okres czasu dużych dawek (> 1000 mg, czyli znacznie powyżej zapotrzebowania). Mogą wtedy pojawić się skutki takie jak zmęczenie, bóle głowy, osłabienie mięśni. Dodatkowo, stosowanie wyższych niż zalecane dawek witaminy E w czasie ciąży może być szkodliwe dla płodu.

Fot. healthbeacon.co.uk

Fot. healthbeacon.co.uk

Witamina E jest powszechnie stosowana u osób dotkniętych bezpłodnością, chorobami serca oraz miażdżycy.

W suplementacji sportowej witamina E stosowana jest ze względu na jej potencjał antyoksydacyjny i przeciwzapalny. Stosowanie tej witaminy po treningu siłowym pomaga zmniejszyć obolałość mięśniową występującą na skutek mikrouszkodzeń (zakwasy).

Źródła witaminy E

Za najbogatsze źródła witaminy E uważa się tłuszcze roślinne (oliwa z oliwek, olej słonecznikowy / rzepakowy), kiełki pszenicy, orzechy, migdały, żółtka jaj, mąkę pełnoziarnistą, mleko, brukselkę.

Witamina E występuje jako mono-preparat, jest składnikiem bardziej złożonych preparatów witaminowych, znajdziemy ją w łuszczach NNKT.

Zapotrzebowanie człowieka wynosi 8–13 mg na dobę. Dawkowanie stosowane w suplementacji sportowej jest na poziomie 10 – 100 mg na dobę.

Polecane produkty z kategorii Witamina E

Starpharma – SkrzypStrong + Witamina A+E (30 tab+30 tab)

Universal Nutrition – Animal Flex – 44 pakiety

Universal Nutrition – Witamina E

Now – Witamina E 1000

ALLNUTRITION – VitaminALL Vitamins & Minerals

Medicaline – Witaminy i Minerały 100% + Żeń-szeń

Universal Nutrition – Animal Pak

Zobacz także:

Artykuł: Witaminy i minerały

Witaminy z grupy B

Witamina C

Witamina D

Witamina E – Wikipedia

Witamina E – ABC Zdrowie

<= Powrót do strony głównej Encyklopedii Suplementów