<= Powrót do strony głównej Encyklopedii Suplementów

Zastosowania: zdrowie, regeneracja, witalność, odporność, antyoksydant

Kwas askorbinowy (E300, łac. acidum ascorbicum) czyli witamina C, to organiczny związek chemiczny z grupy nienasyconych alkoholi polihydroksylowych.

Witamina C jest niezbędna do funkcjonowania organizmów żywych. Musi zostać dostarczona w pożywieniu. Jest przeciwutleniaczem stosowanym jako dodatek do żywności. W warunkach standardowych jest białym, krystalicznym ciałem stałym. Dobrze rozpuszcza się w wodzie, a jej roztwór ma odczyn kwasowy.

Witamina C ma nie zastosowanie nie tylko w medycynie, ale również w kosmetyce. Znana jest z tego, że wspomaga odporność organizmu, zapobiega procesom starzenia (także skóry), poprawia pracę układu krążenia i działa przeciwnowotworowo. Jako silny antyoksydant rozprawia się z wolnymi rodnikami.

Szczególnie cenione są właściwości wynikające z połączenia witaminy C z rutyną, które szczególnie przydatne jest po treningu, gdy pożądane jest silne działanie przeciwutleniające. Połączenie to sprawdza się także przy przeziębieniach i grypie, oraz ogólnie w celu budowania odporności organizmu.

Cytryna - popularne źródło witaminy C

Cytryna – popularne źródło witaminy C

Witamina C w organizmie pełni szereg bardzo istotnych funkcji, chociaż znana jest przede wszystkim jako środek pozytywnie wpływający na funkcjonowanie układu odpornościowego.

Jednak to tylko jedna z cech. Witamina C stymuluje produkcję kolagenu, co jest ważne dla prawidłowego funkcjonowania stawów i generalnie aparatu ruchu oraz jego regeneracji w przypadku urazów.

Witamina C jest również niezbędna do syntezy wielu hormonów czy przekaźników (transmiterów). Poza tym zwiększa wchłanianie niehemowego żelaza oraz minimalizuje ryzyko niedokrwiennej choroby serca.

Cechy witaminy C

– stymuluje syntezę kolagenu

– doskonały i silny przeciwutleniacz

– przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia

– wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego

Źródła witaminy C

Źródłem witaminy C są przede wszystkim pokarmy pochodzenia roślinnego, a znaczne jej ilości zawierają:

– natka pietruszki

– ziemniaki

– owoc dzikiej róży

– czarna porzeczka

– truskawki

– cytryna

– acerola

– czerwona papryka

Witamina C jest dość nietrwała – szczególnie wrażliwa jest na ogrzewanie, a największe jej straty następują podczas niewłaściwego przechowywania pokarmów oraz nieprawidłowej obróbki termicznej.

Znakomity suplement firmy Trec Nutrition - Vit.C Strong. Duża dawka witaminy C. | Fot. trec.pl

Znakomity suplement firmy Trec Nutrition – Vit.C Strong. Duża dawka witaminy C. | Fot. trec.pl

Zapotrzebowanie na witaminę C teoretycznie wynosi średnio 40-50 mg dziennie u dzieci, 75 mg dziennie u kobiet i 90 mg dziennie u mężczyzn. Jednak w suplementacji sportowej, w przypadku osób trenujących, zaleca się stosowanie wyższych dawek.

Dawki zalecane w sporcie: 100 – 2000 mg na dobę, zwykle około 1g na dobę.

Witamina C wchodzi w skład kompleksowych preparatów wielowitaminowych, suplementów wspomagających funkcjonowanie stawów i więzadeł, oraz jako pojedynczy suplement.

Polecane produkty z kategorii Witamina C

Alter Medica – Czarny Bez – Sok 0.5L

Medicaline – Acerola 125 mg Lewoskrętna Vitamina C

Medicaline – Acerola Proszek Lewoskrętna Vitamina C – proszek 250 g

Medicaline – Acerola ze Stevią do ssania

Medicaline – Aliness Acai Berry 3200 z Acerolą i Chromem

MyVita – Witamina C lewoskrętna – proszek 500g

Starpharma – Vitamina C – 1000 mg – 20 tabletek musujących

Swanson – Witamina C z dziką różą

ALLNUTRITION – VitaminALL Vitamins & Minerals

Noble Medica – Pure Collagen-Kolagen Morski z Elastyną i Antyoksydantami

Universal Nutrition – Animal Flex (stawy i więzadła)

Trec – Vit. C Strong 500

Universal Nutrition – Animal Pak

Zobacz także:

Artykuł: Witaminy i minerały

Witaminy z grupy B

Artykuł: Właściwości cytryny

Kwas askorbinowy – Wikipedia

<= Powrót do strony głównej Encyklopedii Suplementów