<= Powrót do strony głównej Encyklopedii Suplementów

Zastosowania: zdrowie, regeneracja, witalność, odporność, antyoksydant, dobry wzrok

Witamina A (prowitamina A, retinol, beta-karoten) to tak naprawdę zbiorcza nazwa organicznych związków chemicznych z grupy retinoidów. Najważniejszym z nich jest retinol.

Witamina A jest rozpuszczalna w tłuszczach i pełni rolę niezbędnego składnika pokarmowego. Odpowiada za wiele procesów zachodzących w naszym organizmie. Bez udziału tej witaminy niemożliwy byłby metabolizm białek i hormonów steroidowych.

Właściwości witaminy A umożliwiają tworzenie rodopsyny – substancji, która umożliwia dobre widzenie. Jej brak powoduje tzw. „kurzą ślepotę”, czyli niemożność widzenia po zmierzchu. Witamina A uczestniczy także w budowaniu naturalnej odporności organizmu oraz jest niezbędna do prawidłowego tworzenia szkliwa nazębnego.

Beta karoten - suplement diety

Beta karoten – suplement diety

Niedobór witaminy A

Niektóre z oznak to:

– szorstka skóra i wysypki skórne

– suche i łamliwe włosy

– kruche i łamliwe paznokcie

– przemęczenie i większa podatność na zakażenia

– zmniejszony apetyt

– problemy ze wzrokiem

Nadmiar witaminy A

Nadmiar witaminy, czyli hiperwitaminoza, również niesie konsekwencje dla zdrowia. Niektóre objawy nadmiaru wit. A to: krwawienie z dziąseł, suchość i świąd skóry, bóle głowy i ogólne poczucie zmęczenia, wypadanie włosów.

Beta karoten - prekursor witaminy A | Fot. scitecnutrition.com

Beta karoten – prekursor witaminy A | Fot. scitecnutrition.com

Źródła witaminy A

Najlepsze są oczywiście źródła naturalne, z pożywienia. Możemy także sięgnąć po suplementy diety. Do najbogatszych naturalnych źródeł witaminy A należą: ryby i tran rybi, masło, jaja, wątroba, tłusty twaróg i pełne mleko.

Głównym źródłem roślinnym aktywnych form witaminy A jest prowitamina A (beta-karoten). W roślinach znajdziemy duże ilości związków pokrewnych witaminie A, czyli właśnie karotenów.

Dobrymi ich źródłami roślinnymi są czerwone, żółte i pomarańczowe warzywa i owoce, takie jak pomidory, słodkie ziemniaki, marchew, jarmuż, szpinak, dynia, brzoskwinie, banany, pomarańcze. Karoteny znajdują się także w zielonych liściach warzyw.

Witamina A należy do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (obok witamin D, E i K), dlatego aby przyswoić ją z warzyw, surówki i sałatki spożywa się z dodatkiem oleju. Witamina A to także silny antyoksydant.

Polecane produkty z kategorii Witamina A

Scitec nutrition – BETA-CAROTENE

BioTech USA – Solar

Olimp – Perfect skin hydro-complex

Starpharma – Beta Karoten Sun Forte

Starpharma – SkrzypStrong + Witamina A+E

Medicaline – Witaminy i Minerały 100% + Żeń-szeń

Now – Adam Multiple witaminy dla mężczyzn (softgels)

Now – EVE Superior Women’s Multi (Veg Kap)

Universal Nutrition – Animal Pak

Zobacz także:

Artykuł: Witaminy i minerały

Witamina A – Wikipedia

Artykuł: Witamina A

<= Powrót do strony głównej Encyklopedii Suplementów