<= Powrót do strony głównej Encyklopedii Suplementów

Zastosowania: siła, masa, regeneracja

Ta podstrona skupia się na monohydracie kreatyny. Istnieje wiele innych form – zostaną one opisane na osobnych podstronach.

Monohydrat kreatyny (monowodzian; creatine monohydrate) jest najpopularniejszą, a za razem najtańszą formą kreatyny, stosowaną w suplementacji sportowej. Kreatyna w tej postaci jest znana od lat, stosowana przez pokolenia osób trenujących. Jest to więc najlepiej poznana i sprawdzona forma kreatyny.

Monohydrat to molekuła; w przypadku kreatyny której połączone są: cząsteczka kreatyny z cząsteczką wody. Kreatyna w tej formie posiada wysoką biodostępność i prędkość wysycania tkanek.

Jakie korzyści niesie ze sobą monohydrat kreatyny?

Wykazując właściwości anaboliczne, monohydrat kreatyny znacząco wspomaga budowanie masy mięśniowej, daje także znakomite efekty w kwestii przyrostu siły mięśni.

Kreatyna ogólnie wspomaga zdolności wysiłkowe (siłę i wytrzymałość), przyspiesza przyrost beztłuszczowej masy ciała i regenerację, wykazuje działanie antykataboliczne.

Transport kreatyny do komórek mięśniowych wspomagany jest przez insulinę, stąd dla uzyskania lepszych efektów wysycenia tkanek, wskazane jest wspomaganie odżywkami i suplementami (odżywki węglowodanowe, gainer, ALA, tauryna).

Creapure - Monohydrat Kreatyny | Fot. eu.olimp-supplements.com

Creapure – Monohydrat Kreatyny | Fot. eu.olimp-supplements.com

Monohydrat kreatyny jako suplement diety, występuje samodzielnie (w proszku, kapsułkach) lub jako składnik stacków kreatynowych. W przypadku monohydratu, poleca się wybór kreatyny mikro-rozdrobnionej.

W porach dnia, w których przyjmujemy kreatynę, warto uważać na spożycie tłuszczów, które mogą utrudniać wchłanianie kreatyny. Podczas stosowania kreatyny nie powinno stosować się alkoholu, który działa odwadniająco na organizm.

Dawkowanie

Monohydrat kreatyny stosowany był zwykle w 2 wariantach:

– suplementacja cykliczna: 5 – 10g dziennie, w 2 – 3 porcjach, po 3 – 5g na dawkę, długość cyklu 4 – 8 tygodni

– z fazą nasycenia: przez pierwsze 5 – 7 dni po ok. 20h na dobę w 3 – 4 dawkach dziennie, następnie w fazie podtrzymującej 5 – 10g dziennie, w dawkach podzielonych, długość cyklu 4 do 8 tygodni

Fazę nasycenia stosowano w przeszłości, obecnie coraz rzadziej się ją rekomenduje.

Pierwszą porcję monohydratu kreatyny powinno się spożyć rano, na czczo. Kolejne w porach około treningowych.

Poszczególne preparaty posiadają instrukcję stosowania na opakowaniu. Dodatkowo, za efektywne uchodzi dziś dostosowanie dawki do masy ciała (1g kreatyny na każde 10kg masy w ciągu dnia). Kreatynę można także stosować w cyklach znacznie dłuższych niż 4 – 8 tygodni, stosując stałą dawkę dzienną (np. 3 – 5g dziennie).

Współcześnie, obok monohydratu kreatyny są dostępne inne formy, których stosowanie nieco się różni.

Polecane produkty z kategorii Kreatyna

SFD – Pure creatine

ALLNUTRITION – Creatine Muscle Max

Universal Nutrition – Creatine micronized powder

Olimp – Creatine Mega Caps

Vitalmax – Creatin Monohydrate

Scitec nutrition – 100% Creatine

Trec – Creatine Micronized 200 mesh + taurine

Olimp – Creatine Mono Power Xplode

Zobacz także:

Artykuł: Jaką kreatynę wybrać?

Kreatyna

Jabłczan kreatyny (TCM)

<= Powrót do strony głównej Encyklopedii Suplementów