<= Powrót do strony głównej Encyklopedii Suplementów

Zastosowania: zdrowie i uroda, regulacja ciśnienia krwi, pamięć i koncentracja, regeneracja

Witaminy i minerały są związkami organicznymi, absolutnie niezbędnymi dla naszego organizmu. Odpowiadają one za wszystkie procesy życiowe naszego organizmu i regulują je.

Niedobory minerałów potrafią być bardzo niebezpieczne (np. niedobór magnezu i potasu powoduje zaburzenia pracy serca). Osłabienie układu odpornościowego, zapalenie stawów czy zakwaszenie organizmu to tylko początek rozbudowanej listy problemów, które mogą wynikać z niedoboru minerałów.

Magnez jest pierwiastkiem, który w organizmie stanowi jeden z najważniejszych kationów wewnątrzkomórkowych. Jego znaczenie biologiczne jest naprawdę bardzo duże.

Magnez jest magazynowany głównie w kościach, a także w tkankach miękkich oraz (w najmniejszych ilościach) w płynach pozakomórkowych.

Do funkcji magnezu należy przede wszystkim udział w przemianach energetycznych. To dzięki niemu mięśnie mogą być zaopatrzone w optymalne ilości ATP. Magnez pozwala utrzymać prawidłową budowę i funkcje kości, kwasów nukleinowych i chromosomów, bierze udział w procesach syntezy białka oraz stanowi aktywator wielu enzymów.

Magnez | Fot. trec.pl

Magnez – suplement diety firmy Trec Nutrition | Fot. trec.pl

Ponadto pełni bardzo ważną rolę w stabilizowaniu błon komórkowych, przewodnictwie impulsów nerwowych oraz zwiększa kurczliwość włókien mięśniowych. Wpływa na rozszerzenie naczyń krwionośnych, przeciwdziała nadkrzepliwości. Magnez jest pierwiastkiem zasadotwórczym.

Niedobory i nadmiar magnezu

Przyczynami niedoboru magnezu najczęściej bywają:

– stres
– nadużywanie alkoholu
– picie kawy
– przyjmowanie termogenicznych reduktorów tłuszczu
– stosowanie hormonalnych środków antykoncepcyjnych
– spożywanie nadmiernych ilości tłuszczu

O odpowiednią podaż magnezu powinien dbać każdy, zwłaszcza osoby pijące duże ilości kawy, ludzie pracujący ciężko fizycznie oraz trenujący sportowcy i osoby odchudzające się.

Objawy niedoboru magnezu:

– mała odporność na stres
– zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej
– bezsenność
– drażliwość i stany lękowe
– arytmie, kołatanie serca
– bolesne skurcze mięśni; drętwienia kończyn
– wzmożone wypadanie włosów
– łamliwość paznokci
– próchnica zębów
– trudności w koncentracji
– bóle głowy, mdłości
– nagłe zawroty głowy
– nadciśnienie
– miażdżyca
– kamica nerkowa
– bolesne miesiączkowanie
– zespół niespokojnych nóg

Uzasadnione są także podejrzenia, iż niedobór magnezu w diecie może prowadzić do depresji.

Co za dużo, to nie zdrowo

Nadmiar magnezu z organizmu usuwany jest przez nerki. Istnieje jednak możliwość przedawkowania preparatów magnezu. Ryzyko to dotyczy więc szczególnie pacjentów starszych, ze znacznie upośledzoną funkcją nerek.

Taka sytuacja może doprowadzić do niedociśnienia, nadmiernego spowolnienia akcji serca (bradykardia), niewydolności oddechowej, osłabienie odruchów.

Źródła magnezu

Do najważniejszych źródeł tego pierwiastka należą:

– kakao i czekolada gorzka
– rośliny strączkowe
– kasze (szczególnie gryczana)
– produkty zbożowe z pełnego przemiału
– ryż
– płatki owsiane
– ryby
– mięso
orzechy
– fasola
– ciecierzyca
– szpinak
– groch

Suplementy z magnezem są bardzo popularne na rynku. Magnez występuje jako podstawowy składnik, zwykle z dodatkiem witaminy B6 lub potasu. Jest także częstym dodatkiem do bardziej złożonych suplementów i odżywek; magnez wchodzi w skład rozmaitych suplementów witaminowo-mineralnych, mineralnych, napojów izotonicznych, stacków keratynowych i no-boosterów.

Ze względu na tonizujący wpływ na układ nerwowy, magnez bywa stosowany przed snem (w formie chelatu, jako składnik suplementu ZMA), wspomagając osiągnięcie lepszej jakości snu.

Dawkowanie w przypadku osoby dorosłej wynosi około 300mg na dobę.

Najwyższą biodostępnością charakteryzują się formy organiczne takie jak mleczan, cytrynian i chelaty aminokwasowe.

Magnez w wygodnej formie | Fot. eu.olimp-supplements.com

Magnez w wygodnej formie | Fot. eu.olimp-supplements.com

Podsumowując, magnez to jeden z najważniejszych dla zdrowia mikroelementów. Minerał ten przeciwdziała skutkom silnego stresu, uczuleniom czy zapaleniom. Magnez pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu mięśni oraz układu nerwowego, zmniejsza uczucie zmęczenia i znużenia.

Polecane produkty z kategorii Magnez

Starpharma – Magnez + Vitamina B complex

Medicaline – 2x Chelato Magnez 560 mg + Wit.B6

Hi-Tec Nutrition – Magnesium Citrate

Scitec nutrition – Calcium Magnesium

Swanson – Magnesium (Lactate)

Fitness Authority – Mag Plus B

Laboratorium Natury – Magnez z Potasem Na Skurcze

Laboratorium Natury – Magnez z Witaminą B6

Medicaline – Chelato Magnez 560 mg + Wit. B6

Nutrend – Flexit drink

Olimp – Chela-Mag B6

Olimp – Chela-Mag B6 forte

Olimp – Chela-Mag B6 Skurcz

Olimp – Chela-Mag Mama

Olimp – Gold-Vit complex + Magnez

Olimp – MagMAX B6

SFD – ZMAg

ActivLab – ZMA

Fitness Authority – ZMA

7Nutrition – ZMB + GMC

Scitec nutrition – ZMB6

Trec – Magne 100

Zobacz także:

Artykuł: Witaminy i minerały

Artykuł: 10 oznak, że możesz mieć za mało magnezu w organizmie

<= Powrót do strony głównej Encyklopedii Suplementów