<= Powrót do strony głównej Encyklopedii Suplementów

Zastosowania: masa, regeneracja, anty-katabolik

Glutamina (L-glutamina) to jeden z 22 aminokwasów budujących białka, klasyfikowana jako aminokwas endogenny, jednak w niektórych sytuacjach synteza wewnątrzustrojowa może być daleko niewystarczającą. Glutaminę możemy uznać za najważniejszy aminokwas budujący nasze mięśnie.

Glutamina bierze udział w syntezie białek, a także w utrzymaniu równowagi kwasowo-zasadowej i usuwaniu amoniaku.

Aminokwas ten ma także duże znaczenia dla odpowiedniego funkcjonowania układów: odpornościowego i pokarmowego. Glutamina jest także niezbędna w procesie syntezy glutationu – silnego wewnątrzustrojowego przeciwutleniacza.

Glutation skutecznie obniża poziom kortyzolu oraz kwasu mlekowego, a także zwiększa poziom glikogenu mięśniowego. Wpływa to na znacznie szybszą regenerację mięśniową.

L-Glutamina | Fot. trec.pl

L-Glutamina | Fot. trec.pl

W suplementacji sportowej głównym zastosowaniem glutaminy jest działanie antykataboliczne, oraz wspieranie procesów syntezy białek. Bardzo popularne jest stosowanie kreatyny wraz z glutaminą (zestaw na pierwszy cykl kreatynowy z monohydratu kreatyny i glutaminy jest wręcz legendarny).

W czym jeszcze może nam pomóc glutamina?

Oprócz stymulacji syntezy białek mięśniowych i wspomagania utrzymania dodatniego bilansu azotowego, glutamina dodatkowo:

– wpływa korzystnie na wydzielanie hormonów (hGH)

– zmniejsza czas regeneracji mięśni i zasobów energetycznych

– zmniejsza ryzyko chorób przez wzmocnienie układu odpornościowego

Źródłami glutaminy są pokarmy zawierające białko, w tym odżywki białkowe. Znajdziemy ją w postaci suplementów, jako czystą glutaminę, lub glutaminę z dodatkiem tauryny, tudzież w połączeniu z BCAA.

Dawkowanie:

zwykle 5 – 20g na dobę (lub więcej, co oczywiście ma swój aspekt ekonomiczny), najlepsze pory przyjmowania to rano po przebudzeniu, po treningu.

Podobnie jak w przypadku BCAA, dobrze gdy suplement glutaminowy zawiera także witaminę B6, która wspiera przyswajanie aminokwasu.

Rzecz o azocie

Zapewne nie raz słyszeliśmy o dodatnim bilansie azotowym. Azot to pierwiastek charakterystyczny dla białka (nie występuje ani w tłuszczach, ani w węglowodanach).

Ilość białka zgromadzonego w mięśniach mierzona jest więc ilością zatrzymanego w organizmie azotu, co nazywamy bilansem azotowym.

Glutamina jest podstawowym magazynem i transporterem azotu. Dostarcza ona azot do mięśni, gdzie ten wbudowywany jest w aminokwasy i białka, co oznacza stymulację procesów anabolicznych.

Ważne jest, że gdy inne narządy lub tkanki potrzebują azotu, w przypadku niedostatecznego bilansu będą czerpać go z tkanki mięśniowej. Białka mięśniowe zostają rozbite na aminokwasy. Nazywamy to katabolizmem, który jest zjawiskiem niekorzystnym. Jeżeli jednak organizm dysponuje odpowiednią ilością azotu, nie dojdzie do tego procesu.

N-acetyl L-glutaminy

Warto wiedzieć, że glutamina może występować w postaci NAG, która uchodzi za najlepiej i najszybciej wchłanianą. Tempo zatrzymania katabolizmu i syntezy białek jest szczególnie ważne w okresach około treningowych. Priorytetem jest wtedy natychmiastowe dostarczenie gotowej do użycia glutaminy, to tę rolę świetnie spełnia N-acetyl L-glutaminy.

Wielu producentów poleca stosowanie preparatów zawierających glutaminę w przypadku obniżenia odporności, a nawet w przypadku ciężkich, wyniszczających chorób i rekonwalescencji.

Polecane produkty z kategorii L-Glutamina

Olimp – GLUTAMINE Xplode

Olimp – L-Glutamine Mega Caps

SFD – Pure Glutamine

Universal Nutrition – Glutamine Powder

Trec – L-Glutamine Extreme

Zobacz także:

Aminokwasy

Aminokwasy całodzienne

BCAA

Beef amino (aminokwasy białka wołowego)

Tauryna

N-acetyl-l-glutamina (NAG)

<= Powrót do strony głównej Encyklopedii Suplementów