<= Powrót do strony głównej Encyklopedii Suplementów

Zastosowania: przeciwutleniacz, pobudzenie, koncentracja, odchudzanie, diureza

Kofeina znana jest praktycznie każdemu, a to za sprawą kawy, którą tak uwielbiamy. Ale co tak naprawdę wiemy o kofeinie?

Kofeina (łac. Coffeinum) to organiczny związek chemiczny; alkaloid purynowy znajdujący się w surowcach roślinnych. Może również być otrzymywana syntetycznie. Została odkryta przez niemieckiego chemika Friedricha Ferdinanda Rungego w 1819 roku.

Kofeina jest alkaloidem roślinnym, który działa stymulująco na centralny układ nerwowy. Może podnieść poziom przemiany materii oraz działa łagodnie moczopędnie (diuretycznie).

Kawa - pyszne źródło kofeiny

Kawa – pyszne źródło kofeiny

Ze względu na źródło pochodzenia, stosuje się odrębne nazwy:

– teina – jeżeli źródłem jest herbata

– guaranina – gdy pochodzi z guarany

– mateina – jeżeli pochodzi z yerba mate

Kofeina jest środkiem psychoaktywnym z grupy stymulantów. Oczywistym jej źródłem jest kawa oraz – w mniejszych ilościach – herbata , jednak na tym nie koniec. Można ją znaleźć w nasionach i owocach wielu różnych roślin. Kofeina jest stosowana jako dodatek do niektórych produktów, takich jak napoje energetyzujące i niektóre napoje gazowane, oraz oczywiście suplementy diety, w tym termogeniki i no-boostery.

Powszechność kofeiny sprawia, że jest to najbardziej popularny stymulant na świecie.

Ze względu na swoje właściwości, występuje także jako składnik suplementów diety, głównie reduktorów tkanki tłuszczowej i preparatach przed-treningowych.

Kofeina występuje również jako mono-preparat, np. w kapsułkach. Rodzi się pytanie po co to komu, skoro o wiele przyjemniej wypić kawę. Prawda, jednak kofeinę w postaci suplementu doceni każdy, komu zdarzało się być na tyle zajętym, aby nie mieć czasu nawet na to! (Piszę z własnego doświadczenia – naprawdę można być aż tak zapracowanym czasami).

Kofeina w kapsułkach | Fot. trec.pl

Kofeina w kapsułkach | Fot. trec.pl

Korzyści ze spożywania kofeiny

Picie umiarkowanych ilości kawy (bądź przyjmowanie odpowiednich dawek kofeiny z innych źródeł) może przynosić pozytywne korzyści zdrowotne. Kawa zawiera przeciwutleniacze, które zapobiegają powstawaniu wolnych rodników.

Kofeina blokuje receptory adenozynowe w mózgu, przez co niweluje objawy zmęczenia i stymuluje do podejmowania działania, wpływa także na wykorzystanie tlenu i przyśpiesza akcję serca (zwiększona aktywność psychiczna i fizyczna). Następuje polepszenie pamięci krótkotrwałej i zdolności poznawczych (lepsza koncentracja), zwiększone zostają zdolności wysiłkowe, poprawia się wytrzymałość tlenowa i siłowa, a nawet regeneracja po wysiłkową.

W suplementacji sportowej kofeina stosowana jest przede wszystkim jako środek pobudzający układ nerwowy i poprawiający zdolności wysiłkowe. Wykorzystuje się także jej potencjał termogeniczny. Kofeina to tani i wygodny sposób na zwiększenie poziomu energii i sprawności umysłowej. Zwalcza zmęczenie, daje „kopa energetycznego”, może wpłynąć na poprawę nastroju.

Pobudzające działanie kawy pojawia się stopniowo. Najwyższe stężenie kofeiny we krwi występuje po 40–60 minutach od spożycia. Po dłuższym okresie regularnego przyjmowania kofeiny występuje zjawisko tachyfilaksji (tolerancji), czyli stopniowego osłabienia odpowiedzi biologicznej ustroju.

Dawkowanie to przeciętnie 200 – 600mg na dobę.

Zbyt duże dawki (zwłaszcza powyżej 1000mg) mogą natomiast powodować nadmierne pobudzenie, rozdrażnienie, drżenie mięśni, bezsenność, dolegliwości żołądka i jelit, zwiększone wydalanie moczu i zaburzenia akcji serca. Za minimalną dawkę śmiertelną uznaje się 3200 mg (jednorazowo).

Wszystko jednak zależy od tolerancji danego organizmu.

Polecane produkty z kategorii Kofeina

ActivLab – Caffeine Power

Anvition – Caffeine 200 mg + Guarana

Fitness Authority – Xtreme Napalm Loaded with Vitargo

Fitness Authority – Xtreme Thyroburn

7Nutrition – BB PRO

Medicaline – Zielona Kawa Green Cofee 3200

Olimp – Therm Line II

Scitec nutrition – Caffeine

SFD – Fat Burner

Trec – SAW

Tested Nutrition – Tested Caffeine

Trec – Caffeine 200plus

VI – Somatodrol – 60caps

UNS – Caffeine 100

i wiele innych. Kofeina i\lub guarana są zwykle składnikiem suplementów pobudzających, szczególnie termogenicznych reduktorów tłuszczu oraz preparatów przed treningowych.

Zobacz także:

Guarana

Przeciwutleniacze (w przygotowaniu)

Termogeniki i inne reduktory tłuszczu

Kawa i kofeina! Pozytywne i negatywne działanie kawy

Koncentracja i możliwości umysłowe – naturalny boost możliwości

Kofeina – Wikipedia

<= Powrót do strony głównej Encyklopedii Suplementów