<= Powrót do strony głównej Encyklopedii Suplementów

Zastosowania: masa, siła, regeneracja, MRP (zamiennik posiłku)

Batony proteinowe (białkowe) są niebywale wygodnym sposobem na pełnowartościowy posiłek, zawsze wtedy, gdy potrzebujemy. Batony białkowe z pewnością są nie tylko dla ćwiczących, ale właściwie dla każdego, ponieważ taki wybór, choć być może nieco droższy, jest znacznie lepszą opcją na szybki posiłek niż słodycze czy fast-food.

Batony białkowe przydadzą się zawsze tam, gdzie braknie czasu bądź możliwości przygotowania / zjedzenia normalnego posiłku.

W batonie proteinowym znajdziemy wysoko skoncentrowane wartości odżywcze, z naciskiem na białko, oraz dodatek innych składników (zdrowe tłuszcze, węglowodany, witaminy i minerały, błonnik, bądź inne dodatki, np. CLA).

Batony białkowe mają zwykle bardzo dobre smaki, co czyni je doskonałą alternatywą standardowych posiłków. Poza tym potrafią hamować napady dużej ochoty na słodycze.

Batony dla sportowców w gruncie rzeczy są nie tylko dla sportowców, nadają się praktycznie dla każdego, jako wygodne źródło wartości odżywczych, szczególnie białka. Znajdą zatem zastosowanie zarówno u osób obciążonych znacznym wysiłkiem fizycznym, a nawet rekonwalescentów.

Na rynku jest spory wybór wśród przeróżnych batonów białkowych i energetycznych. Niestety produkty te są wciąż względnie drogie, aczkolwiek w gruncie rzeczy jest to lepsza opcja niż słodycze czy fast-food, zwłaszcza że niektóre batony posiadają dobry stosunek cena/jakość/wartości odżywcze.

Należało by pamiętać, że nie powinniśmy bazować na batonach jako posiłkach na co dzień, a raczej używać ich jako zamiennika posiłku (MRP, meal replacement) od czasu do czasu, w sytuacjach gdy nie ma innej możliwości.

Nie wszystko złoto co się świeci

Uwaga jednak na skład! Nie każdy baton sprzedawany jako białkowy, fit i zdrowy, nie do końca taki jest. Niektóre z batonów mają niestety kiepski skład, dużą ilość cukrów (w tym prostych), bądź tłuszczów nie koniecznie NNKT.

Musimy sprawdzać skład. Składniki produktu powinny być podawane kolejno, od dominującego. Stąd też gdy widzimy na początku składu cukier, syrop glukozowo-fruktozowy bądź inne niezbyt wartościowe rzeczy, warto się zastanowić czy aby na pewno pasują do produktu tego typu.

Batony proteinowe godne polecenia

Niektóre z nich zostały opisane w dedykowanym artykule. Na przykład Olimp Matrix Pro 32. Inny przykład to Trec Booster, którego skład przypomina pełnowartościowy posiłek (B/T/W). To dobry przykład MRP.

Baton białkowy - MRP - Trec Booster

Baton białkowy – MRP – Trec Booster

Booster to pyszny, wysokoenergetyczny baton białkowy, dostępny w wielu smakach, wyprodukowany na bazie pełnowartościowego białka serwatki (WPC bardzo często jest głównym źródłem białka w batonach proteinowych). Booster to świetna przekąska pomiędzy głównymi posiłkami, uzupełniająca wszystkie niezbędne składniki odżywcze: białko, węglowodany, tłuszcze i witaminy.

Jeszcze inny przykład bardzo dobrego MRP to VPX Zero Impact – pyszny, wartościowy baton białkowy (aż 30g białka w batonie), z dodatkiem CLA – kwasu przyśpieszającego spalanie tkanki tłuszczowej.

Batony energetyczne

Będąc przy temacie batonów proteinowych, które dostarczają nam głównie białka (obok pewnych ilości zdrowych tłuszczów i/lub węglowodanów, błonnika, witamin i minerałów i innych składników), batony energetyczne mają za zadanie dostarczyć nie białka, lecz głównie energii w postaci węglowodanów, a także elektrolity, bądź dodatkowe składniki, np. BCAA.

Niezastąpione w sportach wytrzymałościowych w celu uzupełniania energii w trakcie długotrwałej aktywności fizycznej.

Polecane produkty z kategorii Batony białkowe

Trec – Baton Booster

Myprotein – Protein Cookie

Olimp – Baton Matrix Pro 32

Nutramino – Protein Bar

Scitec nutrition – Proteinissimo

Scitec nutrition – Baton ChocoPro

Vpx – Baton Zero Impact

Muscle Meds RX – Carnivor Bar

Quest Nutrition – Quest Bar

Batony energetyczne

Nutrend – Baton Voltage

Nutrend – baton Power Bike Bar

Zobacz także:

Artykuł: Batony białkowe

Artykuł: Zdrowe przekąski

<= Powrót do strony głównej Encyklopedii Suplementów