<= Powrót do strony głównej Encyklopedii Suplementów

Zastosowania: siła, masa, regeneracja, odchudzanie i rzeźba

Aminokwasy to cegiełki, z których zbudowane są wszystkie białka ustrojowe. Jest to więc podstawowy budulec masy mięśniowej. Z aminokwasów powstają także bardzo istotne substancje o działaniu fizjologicznym.

Aminokwasy wykazują działanie anaboliczne i anty-kataboliczne, stymulują układ hormonalny. Po wysiłku przyspieszają regenerację mięśni. W określonych sytuacjach zostają wykorzystane do celów energetycznych. Niektóre z aminokwasów przyczyniają się do rozpadu tkanki tłuszczowej oraz wzmocnienia układu odpornościowego.

Białko które spożywamy, jest wpierw rozbijane na aminokwasy. Tutaj znajdujemy podstawową różnicę miedzy białkiem i aminokwasami, ponieważ aminokwasy w postaci suplementu diety zaczynają pracę (przede wszystkim hamowanie katabolizmu, wspieranie procesów anabolicznych i regeneracji mięśni) nawet już po kilku minutach od spożycia (na pusty żołądek). W przypadku białka (np. odżywka białkowa, mięso) czas ten jest zdecydowanie dłuższy, ze względu na trawienie i przyswajanie. Aminokwasy są przygotowane już tak, aby działać natychmiast, bez strat czasu i energii potrzebnych na trawienie.

Fot. en.wikipedia.org

Fot. en.wikipedia.org

Ważna uwaga

W związku z powyższym, aminokwasy w postaci suplementu powinny być stosowane na pusty żołądek, w momentach krytycznych (rano po przebudzeniu, po treningu), w których katabolizm jest nasilony i trzeba dostarczyć aminokwasów natychmiast.

Zwykle na pakowaniach spotykamy informacje, aby aminokwasy przyjąć przed posiłkiem; żeby posiłek spożyć po jakimś czasie od przyjęcia aminokwasów (przynajmniej kilkanaście minut). Takie zalecenie bierze się głównie z założenia, aby preparat aminokwasowy nie zmieszał się w żołądku z białkiem. Jeśli takie aminokwasy trafią do puli białka do strawienia, utracimy część ich potencjału, i dotrą one do naszych mięśni później niż powinny.

Ciekawostką są aminokwasy wołowe (Beef amino). To rodzaj aminokwasów całodziennych, pochodzących nie z białka serwatki, lecz z białka wołowego. Aminokwasy tego rodzaju są uniwersalne, do zastosowania w dowolnej porze. Można także użyć ich po posiłku / do posiłku, aby podnieść dzięki nim wartość posiłku (szczególnie jeśli był ubogi w białko), jako że spożywamy wysokiej jakości aminokwasy pochodzące z wołowiny.

Aminokwasy powstrzymują ucieczkę azotu z organizmu, a tym samym skutecznie zapobiegają stanom katabolicznym. Znajdują zastosowanie zarówno w czasie redukcji tkanki tłuszczowej, aby utrzymać masę mięśniową, gdy dieta nisko kaloryczna. Przydają się także ogólnie, zwiększając efektywność treningu oraz pomagając wprowadzić organizm w stan anabolizmu.

Suplementy aminokwasów dostępne są w kapsułkach, ewentualnie w tabletkach lub w płynie. Najpopularniejsze i najwygodniejsze są kapsułki, natomiast płyn ma jedną dużą zaletę: to najszybsza droga dostarczenia aminokwasów (lub innych składników). Czas przyswojenia tabletek zwykle jest odrobinę dłuższy, plasuje się więc za kapsułkami i płynem.

Przykładowe suplementy aminokwasów w płynie:

BioTech USA – Liquid Bcaa

Dymatize – Super amino Liquid 23000

Nutrend – Amino Power Liquid

Scitec nutrition – Amino Liquid 30

Oferta aminokwasów na rynku jest niezwykle bogata.

Podział aminokwasów

Mowa o aminokwasach egzogennych oraz endogennych. Warto spojrzeć na aminokwasy również z tego punktu widzenia.

Aminokwasy egzogenne nie są syntetyzowane w organizmie, muszą zatem zostać dostarczane w pożywieniu.

Do tej grupy należy 9 aminokwasów: fenyloalanina, izoleucyna, lizyna, metionina, treonina, tryptofan, walina i histydyna (zaliczana również do grupy aminokwasów względnie endogennych).

Zobacz także: Aminokwasy BCAA

Aminokwasy endogenne (niezbędne) są syntetyzowane w organizmie ludzkim, w stopniu wystarczającym.

Do tej grupy należą: alanina, cysteina, glicyna, glutamina, asparagina, prolina i tyrozyna oraz kwas glutaminowy i kwas asparaginowy.

Źródłem ich powstawania jest pożywienie (oraz odżywki białkowe), dostępne są również w postaci suplementów.

Przykładowe produkty zawierające aminokwasy endogenne:

BioTech USA 3P Amino Matrix

BioTech USA – Nitron

Fitmax – Amino 2000

Fitness Authority – Pump Core

Scitec nutrition – Beef Aminos

Tested Nutrition – Tested Amino 6500

Universal Nutrition – Amino 2700

Aminokwasy względnie egzogenne to kolejna grupa, którą warto znać.

Są one produkowane wewnątrz organizmu, lecz czasami występuje ich niedobór i konieczne jest ich uzupełnienie z zewnątrz, np. w postaci suplementu. Do aminokwasów względnie egzogennych zalicza się m.in.: argininę i histydynę.

Naturalnym źródłem argininy i histydyny są pokarmy zawierające białko. Znajdziemy je także w odżywkach proteinowych, suplementy anty-katabolicznych, reduktorach tłuszczu.

Dodatkowo arginina jest składnikiem no-boosterów i preparatów przed-treningowych.

Rodzaje aminokwasów

Są różne typy aminokwasów, i według nich pogrupowane są suplementy aminokwasowe. Z tego punktu wyróżniamy głównie: aminokwasy całodzienne (proste) i rozgałęzione (BCAA). Niewiele aminokwasów występuje jako pojedynczy składnik suplementu – są nimi L-Glutamina oraz Tauryna. Z kolei aminokwasy wołowe (Beef Amino) to po prostu rodzaj aminokwasów całodziennych.

Zobacz także: Aminokwasy całodzienne

Aminokwasy BCAA (Branched Chain Amino Acids), do których należą: leucyna, izoleucyna i walina. Stanowią około 1/4 puli aminokwasów budujących białka mięśniowe (!).

Uczestniczą w produkcji wielu aminokwasów endogennych, m.in. alaniny i glutaminy.

BCAA stymulują wydzielanie insuliny i hormonu wzrostu, są ważnym źródłem energii dla pracujących mięśni podczas treningu. Leucyna silnie hamuje rozpad białek mięśniowych podczas intensywnego treningu, a także inicjuje budowę nowych białek mięśniowych.

Aminokwasy BCAA w proszku | Fot. trec.pl

Aminokwasy BCAA w proszku | Fot. trec.pl

Wysokie stężenie BCAA ogranicza uczucie zmęczenia podczas treningu, pozwala na utrzymanie właściwego stężenia glukozy we krwi podczas długotrwałego i intensywne­go wysiłku wytrzymałościowego. Aminokwasy rozgałęzione silnie hamują katabolizm wysiłkowy i po wysiłkowy, znacznie potęgując anabolizm białek mięśniowych.

Zobacz także: Aminokwasy BCAA

Wybrane, polecane produkty z kategorii Aminokwasy

ActivLab – BCAA Xtra

ALLNUTRITION – BCAA 8:1:1 Strong Formula

Olimp – BCAA Mega Caps

Trec – BCAA G-Force

Universal Nutrition – 100% Beef Aminos

Universal Nutrition – Amino 1900

Trec – Amino 4500

Fitmax – Amino 2000

Trec – Amino 6800

Zobacz także:

Artykuły z kategorii: Aminokwasy

Aminokwasy – Wikipedia

Beef amino (aminokwasy białka wołowego)

Beta alanina

Glutamina

Tauryna

4-hydroxy-izoleucyna

L-Tryptofan

L-Tyrozyna

<= Powrót do strony głównej Encyklopedii Suplementów