Awokado a dieta, siłownia i odchudzanie

Kilka słów o coraz popularniejszym owocu. Dlaczego warto jeść awokado?

Awokado w służbie sylwetki i zdrowia?

Owoc awokado ma dość bogatą historię. Popularny w innych krajach, staje się coraz popularniejszy również u nas. I często dotyczy to osób ćwiczących, dbających o zdrowie i jadłospis. Coś jest zatem na rzeczy.

Fot. Nikodem Nijaki [CC BY-SA 3.0] via Wikimedia Commons

Fot. Nikodem Nijaki [CC BY-SA 3.0] via Wikimedia Commons

Smak, kolor, a może duży udział tłuszczów jednonienasyconych? Weźmy awokado pod lupę.

Awokado a dieta – kopalnia cennych składników

W awokado znajdziemy m.in. likopen, witaminy, luteinę (korzystnie wpływającą na wzrok). Dodatkowo sporo potasu, który reguluje ciśnienie krwi i pracę serca oraz wpływa korzystnie na układ nerwowy.

Zdrowe tłuszcze

Awokado jest popularne jako znakomite i bogate źródło zdrowych tłuszczów. Duży udział posiada kwas oleinowy, który ma zdolność obniżania poziomu złego cholesterolu.

Tak, awokado jest owocem bardzo kalorycznym – rekordowo wśród owoców. Wystarczy jednak umiejętnie je wykorzystać jako źródło tłuszczu oraz kalorii, szczególnie przy ich deficycie po obcięciu węglowodanów.

Co do smaku ludzie twierdzą że to ni owoc, ni warzywo. Awokado trzeba poznać bliżej. Bardzo popularne jest spożycie w formie klasycznego guacamole.

Jak jeść awokado?

Starajmy się wybierać dojrzałe owoce awokado. W środku owoc ma dużą pestkę, więc najlepiej naciąć go wzdłuż i wyjąć pestkę.

Następnie możemy pokroić miąższ w skórce i wyjąć go łyżeczką. Ważne jest szybie skropienie go sokiem z cytryny, aby nie ściemniał.

Najwięcej właściwości zachowa awokado spożywane na surowo – bez obróbki termicznej. Jeśli musimy ja zastosować – niech trwa możliwie krótko.

Guacamole – przykładowy przepis

– 2 dojrzałe awokado
– 2 łyżki soku z cytryny
– ząbek czosnku (drobno posiekany)
– szczypta soli
– pół drobno pokrojonej, nie dużej cebuli

Względnie można dodać:

– pół posiekanej papryczki (ostrej)
– posiekane listki kolendry
– pomidor (pokrojony w drobną kostkę)
– 3 oliwy oliwek

Obrane awokado rozcieramy w misce na masę. Dodajemy wszystkie składniki, dokładnie mieszamy. Pasta gotowa!

Do poczytania

– sporo interesujących przepisów na wykorzystanie awokado:

http://www.kwestiasmaku.com/zielony_srodek/awokado/przepisy.html

– 5 niezwykłych korzyści, dla których warto jeść awokado:

https://portal.abczdrowie.pl/5-niezwyklych-korzysci-dla-ktorych-warto-jesc-awokado

Podsumowanie

Awokado to bardzo interesujący owoc, z którym z pewnością warto zapoznać się bliżej. A nóż widelec zakochamy się w nim jak wiele innych osób. Z pewnością będzie to cenny dodatek do naszego jadłospisu.


Doradca w działach Fit i tematach kobiecych